پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

Search
Close this search box.

اجزای ساختار دیوارهای کنافی + مزایای استفاده

دیوارهای کنافی

به طور کلی اجزا ساختار دیوار جداکننده کناف به 5 دسته اصلی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

  1. پنل های نصب
  2. یراق آلات نصب
  3. ادوات نصب
  4. مصالح درزگیری
  5. مصالح جانبی

که توضیحات کامل مربوط به هر کدام از اجزا به صورت زیر است:

1- پانل های نصب:

به طور کلی پانل ها به دو دسته گچی و سیمانی دسته بندی می شوند و هرکدام دارای انواع متنوع و کاربردی خاص هستند که به شرح زیر است:

     1.1 – صفحات روکش دار گچی ( پانل گچی):

این صفحات دارای هسته گچی بوده و لبه های طولی آن با کاغذ مخصوص پوشانده شده است .صفحات روکش دار گچی در چهار نوع معمولی (RG یا GKB) پانل مقاوم در برابر رطوبت (MR یا GKBI) پنل گچی مقاوم در برابر حریق (FR یا GKF) و مقاوم در برابر حریق و رطوبت (FM یا GKFI) تولید می شوند. بسته به عملکرد مورد نیاز ،در سیستم های کناف می توان از انواع صفحات گچی استفاده نمود.

اجزای ساختار دیوارهای کنافی

اجزا ساختاردیوارهای جداکننده

  • پنل گچی ساده (RG یا GKB) : پنل های گچی ساده به طور عمومی در سیستم های ســاخت و سـاز خشـک کناف (مانند دیـوارهای جداکننده، دیوارهای پوششی و سقف های کاذب) مورد استفاده قرار می گیرند. این صفحات دارای روکش کرم رنگ بوده و در امتداد محور میانی پشت آن ها مهر آبی کناف چاپ شده است.
  • پنل گچی مقاوم در برابر رطوبت (MR یا GKBI) : پنل هایی هستند که گچ تشکیل دهنده آن ها با مـواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیب شده است. پنل های گچی مقاوم در برابر رطوبت در فضاهای مرطوب (مانند آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی) مورد استفـاده قـرار مـی گیرند. این صفحات دارای روکش سبز رنگ بوده و در امتداد محور میانی پشت آن ها مهر آبی کناف چاپ شده است.
  • پنل گچـی مقاوم در برابر حریق (FR یا GKF) : پنل هایی هستند که گچ تشکیل دهنده آن ها حاوی الیاف شیشه می باشد. پنل های گچی مقاوم در برابر حریق در محل هایی که نیاز به محافظت در برابر حریق وجود دارد (مانند پوشش ستـون ها و تیـرهای فولادی) مورد استفـاده قرار می گیرند. این صفحات دارای روکش صورتی رنگ بوده و در امتداد محور میانی پشت آن ها مهر قرمز کناف چاپ شده است.
  • پنل گچی مقاوم در برابر حریق و رطوبت (FM یا GKFI) : پنل هایی هستند که گچ تشکیل دهنده آن ها حاوی الیاف شیشه و مواد مقاوم در برابر رطوبت می باشد. پنل های گچی مقاوم در برابر حـریق و رطوبت در محیط هایـی که به طور همزمان خـواص مقـاومت در برابر حریق و رطوبت مورد نیاز باشد (مانند چاه های تأسیساتی)، مورد استفـاده قرار می گیرند. این صفحـات دارای روکش سبز رنگ بوده و در امتـداد محور میانی پشت آن ها مهر قرمز کناف چاپ شده است.
     1.2– صفحات مسلح سیمانی(آکواپنل)

صفحات مسلح سیمانی AQUAPANEL یا همان پانل سیمانی مسلح AQUAPANEL ، ترکیبی فشرده از سیمان پرتلند، پرلیت منبسط شده، آهک، سنگدانه‌های سبک و مواد افزودنی خاص بوده که پشت و رو و لبه‌های طولی آن‌ها به وسیله شبکه‌ای از الیاف شیشه (فایبر گلاس) مسلح شده است.  صفحات مسلح سیمانی در دو نوع خارجی و داخلی تولید می شوند. این صفحات در فضاهایی که در معرض رطوبت یا آبریزی مداوم هستند به کار می روند. این صفحات ترکیبی از پرکننده های ویژه ٬ مواد افزودنی خاص و سیمان پرتلند می باشد که به وسیله شبکه ای از الیلاف شیشه مسلح شده است.برخی مزایای استفاده از پانل سیمانی آکواپنل که به صورت صحیح می بایست با عنوان صفحات مسلح سیمانی آکواپنل از آنها نام برد، در ساختارهای ساخت و ساز خشک اعم از دیوار و سقف کاذب عبارتند از: مقاومت کامل در برابر آبریزی، رطوبت و چرخه‌های متعدد ذوب و یخبندان، اجرای ساده و سریع، انعطاف‌پذیری با طرح‌های مختلف معماری با قابلیت انحناء، وزن سبک و ضخامت کم ساختارها و کاهش قابل توجه بار مرده ساختمان، ایجاد ساختارهای عایق صوت، حرارت و مقاوم در برابر حریق و عملکرد میانقابی بسیار مناسب در زمین لرزه. صفحات مسلح سیمانی در دو نوع داخلی و خارجی تولید می‌گردند. این صفحات در سیستم دیوارهای پیرامونی و فضاهایی با آبریزی و رطوبت نسبی بالا مانند دیوار و سقف سالن استخرها، آشپزخانه‌های صنعتی، سرویس‌های بهداشتی عمومی و غیره استفاده می‌گردند.

اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • موارد مورد استفاده از پانل سیمانی مسلح آکواپنل :
  1. موارد مورد استفاده از پانل سیمانی مسلح آکواپنل شرکت کناف ایران
  2. ساخت انواع دیوارها و نماهای خارجی
  3. قابل استفاده در پشت انواع سیستم های نمای خشک
  4. پوشش نمای داخلی تونل ها
  5. بازسازی نماها
مزایای استفاده از صفحات مسلح سیمانی آکواپنل:

– عدم استفاده از پالپ (خمیرکاغذ) و الیاف سلولزی در تولید آکواپنل
– این پانل سیمانی ۱۰۰% در برابر آب مقاوم، و در برابر رطوبت و عوامل جوی مخرب، دچار هیچ گونه تورم، افزایش حجم و گسیختگی نمی شود.
– جذب آب بسیار کمتر این برند پانل سیمانی مسلح ( صفحات مسلح سیمانی AQUAPANEL)، در مقایسه با صفحات سیمانی الیاف دار
– مقاوم در برابر رشد قارچ،کپک و میکرو ارگانیسمهای دیگر
– مقاومت بالای این برند پانل سیمانی مسلح ( صفحات مسلح سیمانی AQUAPANEL) در برابر بارهای ضربه ای (سخت و نرم)
– قابلیت بارگذاری کنسولی بیشتر نسبت به پنلهای گچی
– مقاومت در برابر چرخه های متعدد ذوب/یخبندان و گرما/سرما
– انعطاف پذیر با طرحهای معماری مختلف با قابلیت منحصر به فرد خم پذیری در حالت خشک (تا شعاع ۳ متر برای آکواپنل خارجی و شعاع ۱ متر برای آکواپنل داخلی)
– کاملاً نسوز و مقاوم در برابر آتش مطابق با مشخصات فنی استاندارد EN13501
– اجرای کاشی و سنگ به صورت مستقیم روی سطح آکواپنل داخلی با استفاده از چسب های کاشی پایه سیمانی (وزن مجاز کاشی: ۵۰ کیلوگرم در متر مربع / ابعاد مجاز کاشی: ۶۰*۶۰ سانتیمتر)
– با استفاده از فن آوری Easy Edge لبه این صفحات بوسیله الیاف شیشه مسلح می گردد، که نتیجه آن درزگیری بسیار خوب و اجرای یک ساختار مستحکم و می باشد.
– برش آسان با استفاده از کاتر (Score & Snap) بدون نیاز به استفاده از تیغه اره الماسه
– دوام و ماندگاری بالاتر نسبت به محصولات مشابه
– سبد کامل محصولات مکمل و متعلقات لازم نصب اعم از پیچ، بتونه درزگیر، ماستیک و اندود پوششی
– ساختارهای مورد تائید و آزمایش شده در اتحادیه اروپا
– قابلیت ایجاد ساختارهای خشک با عملکردی فراتر از الزامات فنی مباحث صوت، حرارت و آتش مقررات ملی ساختمان ایران
– پخش و اجرا توسط شبکه گسترده عاملین فروش و اجرای شرکت کناف ایران در سرتاسر کشور
موجود در دو نوع آکواپنل خارجی (Outdoor) و آکواپنل داخلی (Indoor) با مشخصات زیر:
– ابعاد ۱/۲۰*۲/۴۰ متر (ضخامت ۱۲/۵ میلیمتر)
– بسته بندی: آکواپنل خارجی (۸۶/۴ مترمربع یا ۱۰۰/۸ مترمربع در یک پالت) – آکواپنل داخلی (۸۶/۴ مترمربع یا ۱۵۸/۴ مترمربع در یک پالت)

    . اجزای فلزی(اجزا ساختار ) :

پروفیل های کناف از ورق های فولادی گالوانیزه به ضخامت ۰٫۶ میلیمتر ساخته شده اند . این سازه ها با استفاده از تکنولوژی سرد نورد توسط دستگاه رول فرمینگ ساخته می شوند . در ساختاردیوار کناف معمولا از مقاطع استاد و رانر استفاده می گردد.

  • سازه C (استاد):سازه استاد، جزء عمودی ساختار قاب فولادی را در دیوارهای خشک تشکیل می دهد. این سازه ها به صورت قائم و در فواصل ۴٠ ,۳٠ یا ۶٠ سانتیمتر از یکدیگر نصب شده و به عنوان زیرسازی برای نصب پنل ها عمل می نمایند. مقطع این پروفیل C شکل بوده و در اندازه های۵۰،۷۰ و ۷۵، ۱۰۰ میلیمتر (عمق جان) و در دو نوع بر اساس استانداردهای DIN و NF تولید و عرضه می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
اجزا ساختار
  • سازه U (رانر): سازه رانر، جزء افقی ساختار قاب فولادی را در دیوارهای خشک تشکیل می دهد. این سازه در کف وسقف اجرا شده و به عنوان هادی استادها عمل می نماید. به علاوه، از این سازه در بخش های افقی بازشوها نیزاستفاده می شود. مقطع این پروفیل U شکل بوده و در اندازه های متناظر با انواع استاد ) ۵۰،۷۰ و ۷۵،۱۰۰میلیمتر) و در دو نوع بر اساس استانداردهای DIN وNF  تولید و عرضه می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • سازه پشتیبان : (SP60):جهت نصب لوله های آب سرد و گرم و فاضلاب , رادیاتور ها از آن استفاده می شود . این سازه بار وزن این متعلقات را به استادهای مجاور انتقال می دهد.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • قطعه اتصال سازه پشتیبان :(SC47):از این قطعه و با استفاده از سازه می توان سازه پشتیبان برای نصب قوطی های برق ساخت.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • سازه محافظ گوشه(کرنر بید): از این سازه در کنج های خارجی , دیوارها استفاده می شود . نقش اصلی آن جلوگیری از آسیب ناشی از ضربه می باشد این سازه تاثیری خوبی در ایجاد لبه های گونیا و یکنواخت نیز دارد.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • سازه محافظ لبه ( جی بید) :برای ایجاد لبه های صاف و یکنواخت در انتهای آزاد پانل گچی استفاده می شود. این سازه همچنین از لبه ای آزاد در مقابل ضربه محافظت می کند.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • سازه درز انقطاع:در دیوار های پیوسته با طول زیاد نیاز به ایجاد درز انقطاع می باشد . از این سازه برای پوشش درز انقطاع ایجاد شده استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
    3 . ادوات اتصال(عوامل اتصال در دیوار کناف):
  • پیج نوک تیز اتصال پانل به سازه کناف (TN):برای اتصال صفحات گچی به سازه باضخامت کمتر از 0.7 میلیمتر استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • پیج سرمته ای اتصال پانل به سازه کناف (TB):برای اتصال صفحات گچی به سازه با ضخامت بیش از 0.7 میلیمتر و کمتر از 2٫25 میلیمتر استفاده می شود.
    پیچهایTB-TN در طولهای 25-35-45-55 و 70میلیمتر تولید و عرضه  می شوند.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • LB پیچ نوک تیز اتصال سازه به سازه:برای اتصال سازه های فلزی کمتر از ۰٫7 به یکدیگر استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • پیچ سرمته ای اتصال سازه به سازه (LN):این صفحات دارای روکش سبز با مهر قرمز کناف در پشت آنها می باشد. در فضاهایی مورد استفاده قرارمی گیرند که توامان در برابر حریق و رطوبت نیاز به مراقبت دارند.داکت های تاسیساتی یکی از کاربرد این پانل ها می باشد.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • پیچ اتصال سازه به ساختار خشک (FN) : از این پیچ ها برای اتصال سازه فلزی به ضخامت کمتر از ۰٫7 میلیمتر به زیر سازی ساختار خشک استفاده می شود به علت سر تخت این پیچ ها اتصال مناسبی بین سازه و سطح زیرین ایجاد می گردد.از کاربرد آن می توان به اتصال رانر فوقانی دیوار به سقف کناف اشاره کرد.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • پیچ و رولپلاگ:از این عامل برای اتصال رانر و استاد به دیوار و سقف پیرامونی استفاده می شود .برای این منظور ،استفاده از پیچ های گالوانیزه و رول پلاگ با قطر 4 میلیمتر و طول حداقل 50 میلیمتر توصیه می گردد.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
مهار ویژه اعضای تو خالی:

برای اتصال رانر و استاد به اعضای تو خالی (لیکا) استفاده می شود . انواع آن عبارتند از:
– مهار صلیبی
– مهار جمع شونده
– مهار حلزونی
– قلاب ایکس
هر یک از این اتصالات قابلیت بارگذاری مشخصی دارند.

     4. مصالح درزگیری در ساختارهای دیوار جدا کننده کناف(اجزا ساختار ) :

این مصالح بصورت زیر دسته بندی می گردند:

  • نوار درزگیر: برای مسلح کردن محل درزها و ایجاد شکاف استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • نوار چسب جدا کننده ترن فیکس: برای جلوگیری از ایجاد ترک بین ساختار خشک و ساختار سنتی استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
اجزا ساختار
  • بتونه درزگیری فوگن فولر: برای درزگیری صفحات روکش دار گچی از آنها استفاده می شود
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
اجزا ساختار
  • گچ پوششی ماستیک: برای ایجاد سطح یکدست و صاف بعد از درزگیری استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
  • عایق های صوتی و حرارتی دیوار جداکننده کناف:
  1. پشم سنگ
  2. پشم شیشه
  3. پلی استایرن
      5.مصالح جانبی کناف(اجزا ساختار) :
  • نوار فوم کناف: جهت بهبود عملکرد صوتی, پشت رانر و استادهای مرتبط با دیوار کناف و سقف ماسونری استفاده می گردد.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
اجزا ساختار
  • پرایمر زیر رنگ کناف – تیفن گروند : درصورت استفاده از رنگ نهایی به عنوان پوشش نهایی از این ماده قبل از رنگ کاری استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
اجزا ساختار
  • چسب کاشی کناف : جایگزینی مناسب برای دوغاب ,برای کاشی کاری و سرامیک کاری روی سطوح کناف استفاده می شود.
اجزای ساختار دیوارهای کنافی
اجزا ساختار
  • عایق رطوبتی کناف : جایگزینی مناسب برای قیرو گونی و ایزوگام,با ضخامت غشا بسیار کم و در صورت استفاده از این محصول می توان از چسب کاشی برای کاشی کاری استفاده کرد.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک