پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

سقف شیشه ای

سقف شیشه ای

با توجه به پیشرفت دانش مهندسی، سقف‌های شیشه‌ای به عنوان یکی از سازه‌های منحصر به فرد و زیباتر در معماری معاصر تلقی می‌شوند. پیشرفت دانش مهندسی – انقلاب در معماری با پیشرفت‌های مهندسی جلب زیبایی و منحصر به فردی – شفافیت و جلب طراحی زیبا – نور طبیعی و اتصال به محیط کاربردهای متنوع – گستردگی کاربردها در فضاهای مدرن پلی برای ارتباط میان فضاها – پلی برای اتصال داخل و بیرون – تأثیر ماندگاری این تطابق با طبیعت ترکیب زیبایی و عملکرد – تأثیر نور و سایه بر شیشه – ایجاد اثرات بصری دلفریب

سقف شیشه‌ای به شیشه‌های قاب‌شده در چوب، فولاد، آلومینیوم، یا سایر مواد مشابه اطلاق می‌شود که به عنوان سقف در خانه‌ها یا فضاهای اداری استفاده می‌شوند. این نوع سقف، ایده‌آل برای ایجاد شیکی در داخل خانه معرفی می‌شود. از شیشه‌های با کیفیت بسیار بالا، شفاف، مقاوم و معمولاً با انواع رنگ‌ها ساخته می‌شوند. تماشای سقف شیشه‌ای به خودی خود تازه و هیجان‌انگیز است. از شیشه تا سقف – تولید سقف شیشه‌ای با استفاده از شیشه‌های با کیفیت – ایجاد شفافیت و رنگ‌های متنوع شکوه در آراسته کردن فضا – جلب زیبایی در خانه‌ها و ادارات – تأثیرات زیبایی سقف شیشه‌ای تغییر و زیبایی دادن به ساختمان‌ها – تأثیرگذاری سقف شیشه‌ای در اصطلاح آراسته کردن ساختمان – کاربردهای مؤثر شیشه در معماری بیان نهایی – سقف شیشه‌ای به عنوان یکی از بهترین و زیباترین روش‌های استفاده از شیشه در معماری به‌شمار می‌آید.

انواع سقف‌ شیشه‌ای سقف‌های

شیشه‌ای را با توجه به ابعاد و مساحت آن‌ها و شکل ظاهری به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌کنند. سقف‌های شیشه‌ای ثابت به صورت یکپارچه نصب می‌شوند و از ایمنی بالایی برخوردار هستند. اما سقف‌های شیشه‌ای متحرک به صورت ریل‌دار یا در اصطلاح بازشو طراحی، ساخته و نصب می‌شوند. برای به‌حرکت درآوردن سقف‌های ریلی، می‌توان از موتورالکتریکی استفاده کرد یا این‌که با کمک گیربکس دستی آن‌ها را باز و بسته کرد. البته باید گفت که در ایران سقف‌های شیشه‌ای ثابت بیشتر استفاده می‌شود و آن را می‌توان در خانه‌های لاکچری با معماری خاص دید.

سقف شیشه ای ثابت چیست؟

سقف شیشه ای یا اسکای لایت یکی از سازه های بسیار پرطرفدار در صنعت ساختمان سازی می باشد که هدف از به کار بردن آنها، عبور نور به فضاهای بسته می باشد. نمونه های بسیار کوچک این سقف ها را در نورگیر پاسیو که در اغلب خانه های ایرانی وجود داشت را می توانید مشاهده کنید که در حال حاضر با تغییر و تحول زیادی مواجه شده اند. این سقف ها از شیشه های سکوریت با ضخامت ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر تشکیل شده اند که درون قاب فلزی بسیار مقاوم قرار گرفته و امکان باز و بسته شدن آنها وجود ندارد.

علاوه بر فراهم ساختن شرایط برای ورود نور خورشید به درون ساختمان، این سقف ها باعث میشوند تا دید بسیار زیبایی در شب ایجاد شود و به همین دلیل در رستوران و روف گاردن کاربرد زیادی دارند. از دیگر موارد کاربرد سقف شیشه ای می توان به استفاده از آنها در استخرها و همچنین آلاچیق ها اشاره نمود که نه تنها نور را به محیط انتقال می دهند، بلکه از هدر رفتن انرژی نیز تا حد زیادی جلوگیری خواهند نمود.

انواع سقف شیشه ای ثابت

ویژگی اصلی و مشترک در تمام سقف های شیشه ای ثابت، استفاده از بدنه شیشه ای بدون امکان باز و بسته شدن می باشد. اما از نظر سایر ویژگی ها این سقف ها با هم تفاوت هایی دارند و بر همین اساس می توان انواع مختلف آنها را به صورت زیر معرفی نمود:

سقف شیشه ای ثابت دوجداره

همان طور که از نام این سقف ها مشخص است، شیشه های به کار رفته برای آنها در دو سطح قرار گرفته و بین آنها گاز مخصوص موجود می باشد. با توجه به دو لایه بودن سطح شیشه ای و قرار گرفتن گاز در بین آنها، نه تنها مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند، بلکه عایق بهتری در برابر صدا و دما می باشند.

سقف شیشه ای ثابت رنگی

در اغلب مواقع شیشه های به کار رفته برای این سقف ها بدون رنگ می باشند که از نظر قیمت نیز در سطح ارزان تری قرار گرفته اند. اما به دلیل تنوع بالا در شیشه های سکوریت می توان از نوع رنگی آنها نیز در محیط های مختلف و متناسب با دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان استفاده نمود. مساله مهمی که وجود دارد این است که، سقف های شیشه ای رنگی از نظر قیمت در سطح بالاتری نسبت به نوع معمولی قرار دارند.

سقف شیشه ای رنگی
سقف شیشه ای چند تکه قاب بندی شده

از دیگر انواع سقف های شیشه ای می توان به گزینه هایی اشاره نمود که از چند تکه تشکیل شده و در قاب های جدا قرار گرفته و در نهایت کنار هم نصب شده اند. این سقف ها جلوه مناسبی نداشته و دید خوبی از آسمان را فراهم نمی کنند.

مزایا و ویژگی های سقف شیشه ای ثابت

در سالهای اخیر استفاده از سقف های شیشه های ثابت رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و دلیل اصلی این استقبال، مزایا و نقاط مثبت این سقف ها می باشد. از مهم ترین مزایای این سقف های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد محیط های روشن بدون نیاز به نورپردازی و صرف انرژی الکتریکی
  • فراهم ساختن چشم انداز رو به آسمان در محیط های مسکونی و تجاری
  • جلوگیری از بارش برف و باران و گرد و غبار به درون استخرهای قرار گرفته در محوطه باغ و ویلا
  • فراهم ساختن محیطی ساکت تر نسبت به ساختمان هایی که از سقف های پلاستیکی استفاده می کنند.
  • ورود نور خورشید به درون ساختمان بدون اشعه ماورابنفش با سقف شیشه ای ثابت
سقف شیشه‌ای جمع‌شونده

سقف‌های شیشه‎ ای جمع شونده یکی از مدرن‎ترین مدل‎های سقف شیشه‎ای به حساب می‌آید که با استفاده از قابلیت آب بندی و هواگیری مناسب، در مکان‎هایی که نیاز به سقف شیشه‎ ای متحرک وجود دارد، کاربرد دارند.

همان‌طورکه می‎دانیم کاربرد سقف شیشه‎ای در مکان‎های مختلف متفاوت است، از همین رو معمولاً در جاهایی مانند اتاق‎ها و در کل در فضای داخلی خانه از سقف شیشه‎ ای ثابت استفاده می‎شود ولی در جاهایی که به صورت فصلی یا دوره‌ای نیاز به سقف شیشه‌ای احساس می‎شود، سقف‎های شیشه‎ ای متحرک جمع‎ شونده یا  سقف شیشه ای تاشو تعبیه می‎شوند.

در سقف شیشه ای تراس این قابلیت وجود دارد که سقف هم به صورت ثابت وهم به صورت متحرک ساخته شود.سقف شیشه ای پاسیو یا سقف شیشه ای حیاط خلوت در این اماکن نیز سقف‌ها با توجه به سلیقه و کارایی به هر دو صورت ثابت یا متحرک (سقف شیشه‌ای جمع‌شونده) کاربرد دارند.

سقف شیشه‌ای استفاده شده در این مکان‎ها اغلب برای ایجاد محافظت از ورود نور بیش از اندازه، صدا یا بارش باران و برف و تغییرات جوی در فصل‌های مختلف نصب می‌شوند و گاهی نیز برای تأمین امنیت حریم خصوصی و ایجاد امکان حداکثری از آن مکان کاربرد دارد. استفاده از سقف شیشه‌ای استخر نیز از این قاعده مستثنی نیست و کاربرد آن علاوه بر زیبایی، محافظت و ایجاد حس امنیت بیشتر است.

آب بندی سقف شیشه‌ای

سقف‌ها یکی از قسمت‌های جدانشدنی یک ساختمان هستند، بنابراین نحوه اجرا و استفاده از متریال مصرفی در سقف‌های شیشه‌ای خانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نحوه اجرای سقف‌های شیشه‌ای به این صورت است که ابتدا شبکه‌ بندی فلزی متناسب با ابعاد و وزن شیشه‌ها انجام می‌شود؛ جنس این شبکه‌ها می‌تواند آهن یا استیل باشد، استفاده از پروفیل‌های مخصوص این کار با مقطع خاص نیز در اجرای سقف‌های شیشه‌ای رایج است. از آنجایی که کل سازه سقف شیشه‌ای به صورت نمایان است، علاوه بر مقاومت سازه و استفاده از شیشه‌های مقاوم و نشکن، لازم است کل سازه از ظاهر مناسبی برخوردار باشد.

پس از اجرای سازه، نوبت به نقشه برداری  و تعیین دقیق محل سوراخ‌ها و پیاده‌سازی آن می‌رسد. پس از ساخت سقف شیشه‌ای با استفاده از شیشه  های نشکن یا چندجداره، قطعات شیشه روی سازه نصب می‌شود و عملیات آب‌بندی سقف شیشه‌ای و سیلینگ درزهای قطعات مختلف شیشه انجام می‌شود. شکل و ظاهر این سقف‌های شیشه‌ای مقاوم و بسته به نظر مشتری، متغیر است و حتی می‌تواند به شکل گنبدی نیز اجرا شود.

استفاده از سقف شیشه ای چه مزایایی را در پی دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شیشه هایی در حال تولید شدن هستند که دارای فناوری خود تمیزکنندگی می باشند. اگر چنین سقف های شیشه ای ساخته شوند، می توانند تأثیر زیادی در روند پیشرفت سقف شیشه ای داشته باشند. از طرف دیگر، سقف های شیشه ای به راحتی تمیز می شوند و اگر از شیشه های جدید در ساخت آن ها استفاده شود، تمیز کردن سقف شیشه ای مشکل نخواهد بود. این شیشه ها در برابر آب مقاوم هستند و در لایه های مختلف پوشانده شده اند تا در برابر گرد و غبار مقاوم باشند. به کار بردن سقف شیشه ای فواید و مزایای بسیاری دارد که در اینجا برخی از آن ها را برای شما عزیزان بیان می کنیم.

تابش نور به درون ساختمان در تمام مدت روز:

سقف های شیشه ای ورود نور طبیعی به منزل را تقویت می کنند. می دانیم که برای حفظ سلامتی بدن خود نیاز به ویتامین دی داریم و بدن ما می تواند این ویتامین را از طریق نور خورشید جذب کند. با نصب سقف شیشه ای تمام مدت می توانیم در طول روز از این نور استفاده کنیم. سقف شیشه ای یکی از موثرترین روش های بهره مندی از نور طبیعی خورشید است. این سقف ها با ایجاد یک درگاه در سقف ساختمان به سمت آسمان، باعث می شوند فضای داخلی ساختمان غرق نور شود. سقف شیشه ای یک گزینه ایده آل برای تعادل رنگ و روشنایی دکوراسیون منزل بر حسب نیاز است.

سقف شیشه ای یک عایق صوتی بسیار قوی است:

این نوع سقف، آلودگی صوتی را کاهش می دهد؛ زیرا شیشه از کیفیتی برخوردار است که می تواند صدایی را که با دسی بل زیاد منتشر می شود، مهار کند و بنابراین به شما امکان می دهد پس از یک روز خسته کننده در محیط کار، از فضای آرام در خانه لذت ببرید. سقف شیشه ای نسبت به سقف های عایق پلاستیکی سرو صدای بسیار کمتری از عوامل بیرونی را منتقل می کنند. به طور مثال زمانی که قطرات باران روی عایق پلاستیکی ببارد به گونه ای سر و صدا ایجاد می کند که انگار بیرون طوفان و تگرگ است، اما بالعکس اگر همان باران روی سطح شیشه ای فرود بیاید اهل منزل اصلا حتی متوجه بارش باران نخواهند شد.

سقف شیشه ای در تابستان و زمستان مصرف انرژی را بسیار کاهش می دهد:

با به کارگیری سقف شیشه ای، به دلیل ویژگی هایی که این محصول دارد، کاهش مصرف انرژی بسیار چشمگیر خواهد بود. از این رو، استفاده از یک صفحه شیشه ای می تواند عایق و محافظی فوق العاده موثر در برابر گرما و سرما باشد. بررسی ها نشان داده اند خانه هایی که در تابستان از سقف های شیشه ای استفاده کرده اند، نسبت به خانه هایی که عایق پلاستیکی نصب کرده اند خنک تر هستند. درست است که پلاستیک در زمستان موجب گرمای بیشتر می شود اما در تابستان، خود معظلی محسوب می شود. با نصب سقف شیشه ای از انجا که شیشه عایق حرارتی نیست، خانه به طور طبیعی در تابستان خنک خواهد بود. در فصل زمستان نیز نیاز کمتری برای روشن کردن سیستم گرمایشی خواهید داشت. این شیشه به عنوان محافظ در برابر نفوذ عوامل خارجی عمل می کند و بدون اینکه اعضای خانواده احساس کنند به تهویه هوا یا بخاری های اتاق نیاز دارند، دما کنترل می شود. برای خانه های بزرگ – آنهایی که معمولاً در زمستان قبض مصرفی قابل توجهی دارند – این مورد می تواند باعث صرفه جویی زیادی درهزینه باشد.

با به کار بردن سقف شیشه ای در ساختمان خود، ارزش آن را افزایش دهید:

هر چه آپشن های جدیدی به منزل خود اضافه کنید ارزش آن بالاتر رفته و موجب درآمد زایی بیشتری برای شما می شود. به کارگیری سقف شیشه ای در منزل، نوعی زیبایی بصری و جلوه ای مجلل به وجود می آورد به خصوص اگر طراحی آن را به گونه ای انجام دهید که نمای منحصر به فردی را برای سقف ایجاد کند. در نتیجه این کار موجب افزایش ارزش مالی ملک شما می شود.

سقف های شیشه ای نسبت به نمونه های سنتی نیاز به نگهداری و تمیزی کمتری دارند. سقف های مسطح سنتی با آب و هوای مرطوب دچار نشتی شده و نیاز به تعمیر دوره ای دارند. اغلب برای سهولت در تمیزی سقف شیشه ای آن ها را به گونه ای نصب می کنند که دارای شیب باشند این کار موجب می شود که بارش باران نیز خود یک تمیز کننده برای شیشه محسوب شود و گرد و غبار و برگ های روی آن را پاک کند.

محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش:

سقف شیشه ای می تواند تابش اشعه ماوراء بنفش را در داخل محل زندگی محدود کند. پس به دنبال تولیدکنندگانی باشید که محافظت در برابر این اشعه ها را تضمین کنند، زیرا قرار گرفتن در معرض زیاد نور خورشید می تواند به سلامتی آسیب برساند.

استفاده از سقف شیشه ای چه معایبی را در پی دارد؟

شیشه نیز مانند هر متریال دیگری که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود،علاوه بر مزایای زیادی که دارد معایبی  نیز دارد که  ما به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
• استفاده از شیشه باعث افزایش مصرف انرژی در ساختمان می‌شود چراکه ضریب انتقال حرارت در شیشه بالاست و تبادل حرارتی سریع اتفاق می‌افتد.
• همچنین سقف‌های شیشه‌ای به‌راحتی نور را از خود عبور می‌دهند و خصوصاً در فصل تابستان ممکن است مشکلاتی را از نظر تبادل نور و گرما سبب شوند.
• شیشه به‌خاطر ماهیتی که دارد، صدا را منعکس می‌کند، از این‌رو شاید  بتوان گفت در ازدیاد آلودگی صوتی  می تواند نقش داشته باشد.
• میزان مقاومت شیشه در هنگام وقوع زلزله  های شدید خیلی بالا نیست از این رو این امر می‌تواند خطراتی را باعث شود.

البته شایان ذکر است شرکت درتیس با سکوریت کردن شیشه ها تاحد زیادی خطرات حاصل از وقوع شکست شیشه را درمواقع ضروری کاهش میدهد،اما در این بین افراد سود جویی نیز وجود دارند که حاضر به انجام سکوریت کردن شیشه به علت متحمل شدن هزینه ی آن نیستند،و ضرر آن را افرادی میکشند که اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک