پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

انواع چوب نمای ساختمان مزایا و معایب نمای چوبی

نمای چوبی ساختمان

پیشرفت تکنولوژی و روندهای اخیر در حوزه‌ی معماری پایدار و طراحی سبز باعث شد چوب که قدیمی ترین مصالح ساختمانی است؛ دوباره در مرکز توجه قرار گیرد. در واقع جایگزینی بهتر از چوب برای ایجاد محیط زندگی سالم و پایدار وجود ندارد.

کاربرد چوب در نمای ساختمان

چوب به عنوان یک مصالح ساختمانی همه‌کاره، نقشی کلیدی در زیباسازی نماهای بیرونی ساختمان و افزایش آرامش در فضای داخلی خانه ایفا می‌کند؛ با ظرافت، جلوه‌ای چشم‌نواز و کاربردی ارائه می‌دهد. استفاده از چوب در روش‌های متنوعی امکان‌پذیر است، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن مانند زیبایی و انعطاف‌پذیری، آن را از دیگر مصالح ساختمانی متمایز می‌سازد. به عنوان عنصری در طراحی داخلی و خارجی، حس گرمی و راحتی را به هر ساختمانی می‌بخشد، چوب به عنوان یک متریال برجسته، همواره جایگاه خود را در صنعت ساختمان‌سازی و تزئینات داخلی حفظ کرده است. در سال‌های اخیر، چوب به دلیل تجدیدپذیر بودن و زیبایی طبیعی‌اش، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
نمای چوبی:
نمای چوبی یک عنصر حیاتی در دنیای ساخت و ساز است و به عنوان اولین خط دفاع در برابر نیروهای خشن طبیعت عمل می‌کند. در کل، نما که به عنوان یک سپر محافظ عمل می‌کند از ساختمان ها در برابر عواملی مانند: باران، باد، اشعه UV و نوسانات دما محافظت می‌کنند.
نمای چوبی، پوشش بیرونی ساختمانی که از چوب ساخته شده، برای محافظت از سازه در مقابل عناصر بیرونی و ارتقاء ظاهر خارجی به کار می‌رود. دو نوع چوب، سخت و نرم، در ساخت این نما به کار می‌روند. تخته‌های چوبی به صورت لایه‌ای روی هم قرار می‌گیرند تا محافظی در برابر شرایط محیطی ایجاد کنند. طراحی این نماها به گونه‌ای است که فضایی بین آنها و دیوار اصلی وجود داشته باشد، این امر در صورت نفوذ آب به نما، فرصتی برای تبخیر یا تخلیه آب فراهم می‌کند.
علاوه بر این، نمای چوبی که به عنوان پوسته‌ی بیرونی عمل می‌کند، ظاهر و حسی چوبی به بیرونی خانه می‌بخشد و می‌تواند به خوبی با سایر عناصر مانند شیشه و سنگ ترکیب شود. ضروری است که نمای چوبی دارای ویژگی‌هایی باشد که از آسیب‌دیدگی در اثر شرایط جوی نامساعد جلوگیری کند.

نمای چوبی، سبک جاودانه:

چوب زیبایی خاصی دارد. به زبان ساده، ساختمان‌های چوبی عالی به نظر می‌رسند و هرگز از مد نمی‌افتند. چوب یک متریال سنتی و با کیفیت است که می‌تواند به روش‌های بسیار مدرن استفاده شود.

انتخاب نوع چوب

همه چوب‌ها یکسان نیستند؛ بنابراین، انتخاب نوع مناسب چوب برای نما اهمیت زیادی دارد. عوامل خاصی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله: آب و هوای منطقه، الزامات نگهداری و پایداری.
با انتخاب نوع چوب مناسب برای نمای خود، می‌توانید پوشش ساختمانی خود را مقاوم کنید. بنابراین، انتخاب چوب مناسب برای نمای ساختمان، نیاز به بررسی دقیق دارد.

چرا باید از نمای چوبی استفاده کرد؟

  1. زیبایی شناختی ماندگار: یکی از مزیت‌های پوشش چوبی، جذابیت بصری آن است. ظاهر گرم و طبیعی چوب می‌تواند به هر ساختمانی، ظاهری منحصر بفرد و جذاب ببخشد. این ویژگی می‌تواند ارزش ملک را نیز افزایش دهد.
  2. پایداری: چوب یک منبع پایدار است که آن را به یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند. برخلاف مواد مصنوعی، محصولات چوبی زیست تخریب پذیر هستند و می‌توانند چندین بار بازیافت شدند.
  3. دوام: چوب یک متریال بسیار با دوام است که اگر به خوبی از آن نگهداری شود، می‌تواند برای چندین دهه دوام بیاورد. این امر به ویژه در چوب بسیار با دوام و مقاوم در برابر شرایط جوی می‌شوند.
  4. عایق: چوب یک عایق طبیعی است که از هدر رفتن حرارت و افزایش آن در ساختمان جلو گیری می‌کند؛ به این دلیل اینکه چوب از محفظه های کوچک هوا تشکیل شده است که هوا را به دام می اندازد و انتقال گرما را کند می‌کند. بنابراین، رسانای حرارتی را کاهش داده و ساختمان را از نظر انرژی کار‌ آمدتر می‌کند.
  5. انعطاف پذیری: چوب یک متریال همه کاره است؛ تفاوتی ندارد چه مدرن باشد چه سنتی، چوب برای طیف وسیعی از سبک ها و طرح ها ایده‌آل است.
  6. ذخیره کربن: درختان در طول رشد خود، کربن دی اکسید را جذب و به مبارزه با گرمایش جهانی و تغییرات جوی کمک می‌کنند. حدود 50 درصد وزن چوب خشک، کربن است؛ حتی زمانی که برای ساخت و ساز استفاده می‌شود، کربن در چوب حبس شده و آن را به یک متریال عالی تبدیل می‌کند. به جای اینکه، کربن دی اکسید آزاد شود مانند بسیاری از مصالح ساختمانی، آن را ذخیره می‌کند.

برخی از معایب نمای چوبی

  1. مناسب بودن: نمی‌توان از هر نوع چوبی برای کاربرد های بیرونی استفاده کرده.
  2. تعمیر و نگهداری: یکی از معایب چوب این است که به نگهداری منظم، نیاز دارد تا به بهترین شکل ظاهر شود. در نتیجه، تمیز کردن و رنگ آمیزی آن می‌تواند زمان بر و پر هزینه باشد.
  3. خطر آتش سوزی: هنگامی که از مصالح طبیعی مانند چوب استفاده می‌کنید، خطر آتش سوزی نکته ای است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید.
  4. موریانه ها: نماهای چوبی در برابر حمله موریانه ها آسیب پذیر هستند که در صورت عدم مراقبت زود هنگام، می‌توانند آسیب قابل توجهی ایجاد کنند. مقابله با موریانه ها، زمانی آسان می‌شود که بدانید با چه نوع چوبی نمای خود را می‌سازید. یرخی از گونه های چوب سخت، به طور طبیعی در برابر موریانه ها مقاوم هستند مانند چوب ساج، سدر و راش. هنگام انتخاب متریال چوبی، ضروری است که در مورد این گزینه ها تحقیق کنید.
  5. قیمت گذاری: متریال های چوبی می‌تواند گران تر از سایر مصالح ساختمانی باشد. با این وجود، چوب های مقرون به صرفه ای در دسترس هستند؛ به همان اندازه که خیره کننده به نظر می‌رسند، برای فضای داخلی و بیرون نیز استفاده می‌شوند.

کاربرد نما‌های چوبی

نماهای چوبی فقط برای خانه های مسکونی و فضاهای خصوصی نیست، بلکه در ساختمان های آپارتمانی چند طبقه نیز از چوب استفاده می‌کنند زیرا روشی ساده برای معرفی مجدد طبیعت به محیط های شهری است. نمای چوبی برای پروژه های تجاری نیز به همان اندازه خوب عمل می‌کند.

نتیجه گیری:
نمای چوبی، ظرافت بی‌انتهایی به هر ساختمانی می‌بخشد و به عنوان مکملی برای سبک‌های مختلف معماری قابل استفاده است؛ به همین دلیل است که بسیاری از معماران ترجیح می‌دهند برای نمای ساختمان‌های خود از آن استفاده کنند.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک