پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

سیستم های اجرای نمای خشک آجری

نمای خشک آجری

نماهای آجری همواره جزء محبوب ترین و اصیل ترین نماها در صنعت نماسازی بوده است. به ویژه در فرهنگ ایرانی، زیرا پیوند عمیقی با معماری ایرانی دارد. در سیستم اجرای نمای خشک آجر از ملات استفاده نمی شود بلکه اتصالات آن به روش مکانیکی صورت می‌گیرد.

اجزای تشکیل دهنده نمای خشک آجری:

  1. پروفیلهای عمودی (سازه نگهدارنده)
  2. پروفیلهای افقی (اتصالات نگهدارنده)
  3. لاستیک ضربه گیر
  4. مصالح رویه نما و آجر نسوز

برای نصب نمای خشک آجری، در مرحله اول عایق حرارتی را با چسب و یا اتصالات خاصی چون گیره ها و یراق آلات به دیوار وصل می‌کنندسپس پروفیل‌های عمودی روی آن قرار می‌گیرند.
پروفیل‌های عمودی که یکی از اجزای تشکیل دهنده نمای آجری است پوسته را به سازه اصلی متصل می‌کند و نقش سازه نگهدارنده، وظیفۀ تحمل بار نما را بر عهده دارد. سازه نگهدارنده که معمولا از جنس گالوانیزه یا استیل است، در برابر شرایط جوی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.

پروفیل‌های افقی که همان اتصالات نگهدارنده هستند از ورق‌های گالوانیزه با ضخات‌های مختلف تولید شده و با استفاده از اتصالات مخصوص به سازه نگهدارنده نصب می‌شوند.
در مرحله آخر سطح رویه نما با آجرهای نسوز پوشانده می‌شود که در انواع، ابعاد و رنگ های مختلف موجود هستند.
محل قرار گیری اتصالات خشک آجر را با زدن شیارهایی در بالا و پایین آجر مشخص می‌کنند. عمق شیارها می‌تواند متفاوت باشد. پس از آن لاستیک‌های ضربه گیر در محل اتصال آجر به پروفیل های افقی جاگذاری میشوند که از هرگونه فشار و ضربه به آجر جلوگیری می‌کنند. در نهایت آجرها با فاصله روی سازه نگهدارنده نصب می‌شوند. فضای خالی به وجود آمده بین عایق و نما از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

مزایای اجرای نمای خشک آجر:

  1. تسریع در اجرا
  2. کاهش وزن نما
  3. کاهش اتلاف انرژی
  4. امکان چیدن / برچیدن آسان
  5. امکان اجرا بر روی انواع قوس و گنبد

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک