پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

سرامیک پرسلان ومزایا و معایب آن


 سرامیک‌های پرسلانی(Porcelain Ceramics):

سرامیک پرسلان به سرامیک ها کاملا شیشه ای (Fully Vitrified) با درصد جذب آب مساوی یا کمتر از ۰.۵% درصد جرمی شامل گروههای AIa و BIa از جنس ترکیبات خاک کائولن که در دمای حدودا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شوند، اطلاق می‌شود. دارای استحکام زیاد با سطوح مات، لعابدار و پولیشد.با توجه به مواد تشکیل دهنده و فرآیند پخت و تولید این محصولات از ویژگی های فنی منحصر به فردی برخوردار هستند.

:سرامیک‌ها‌ی پرسلانی به سه گروه تفسیم می‌شوند

FB: FULL BODY PORCELAIN

CB: COLORED BODY PORCELAIN

NB:‌ NORMAL BODY PORCELAIN

FB: سرامیک‌ های پرسلانی گروه فول بادی یا همان سرامیک های تمام بدنه، در این نوع سرامیک ها سطح و بدنه محصول دارای رنگ یکسان می باشد. این ویژگی بعد و عمق بیشتری به محصول می دهد و در مواردی که در اثر ضربه سطح سرامیک دچار آسیب شود چون رنگ سطح و بدنه سرامیک یکسان می باشد آسیب قابل تشخیص نیست. سرامیک های فول بادی بهترین محصول برای فضاهای پر ترافیک می‌باشند. مضافا اینکه این سرامیک ها در کنج های بیرونی و برگشت به دلیل یکسانی رنگ بدنه و سطح عملکرد بسیار بهتری از سرامیک های معمولی دارند.

CB: در این نوع سرامیک ها رنگ سطوح و بدنه مثل سرامیک های فول بادی همرنگ نبوده و با اختلاف جزئی در آن طیف قرار دارد در این گروه، بدنه دارای رنگ نزدیک به سطوح بوده و سطح سرامیک نیز دارای رنگ و طرح چاپ مختلف می باشد. سرامیک های استراکچر دار نیز در این گروه قرار می گیرند. این گروه سرامیک ها نیز مانند سرامیک های فول بادی به دلیل نزدیکی رنگ بدنه با سطح در موارد آسیب دیدگی سرامیک و نیز در کنج های بیرونی و برگشت ها عملکرد بهتری دارند. انوع سرامیک های لعاب مات ترافیکی این گروه نیز بعد از سرامیک های گروه فول بادی برای محل های پر ترافیک ماندگاری بالایی دارند.

NB: در این نوع سرامیک ها بدنه پرسلان عادی فاقد رنگ محصول از رنگ های بدنه تشکیل شده و سطح آن دارای رنگ و طرح متفاوت می‌باشد. بدین صورت که بر روی یک بدنه یکسان طرح و رنگ‌های مختلفی چاپ می شود. این نوع سرامیک ها از نظر قیمت در سطح پایین تری نسبت به دو گروه دیگه قرار دارند. در حال حاضر تولیدات اغلب کارخانجات داخل کشور از این گروه محصول می باشد. این گروه محصول به دلیل سهولت در تولید و پایین بودن قیمت توسط تولید کنندگان داخلی تولید میگردد.

الزامات و مشخصات فنی این نوع محصولات در استاندارد های ملی ایران INSO 25 و استاندارد اروپا EN14411 تشریح گردیده است. این سرامیک ها دارای طرح و رنگ و سطوح متنوع، تلرانس ابعادی بسیار محدود، مقاومت شیمیایی بالا، دوام بالا در برابر سایش، عدم لکه پذیری، امکان استفاده در نما، کف های پر ترافیک، امکان استفاده در مکان هایی که در معرض اسید شویی هستند و… را دارند. در ادامه بر خی از ویژگی های منحصر بفرد این نوع سرامیک ها شرح داده می شود.

جذب آب: مطابق استاندارد جذب آب این سرامیک ها بسیار پایین می باشد. ۰.۵%≥Eb این میزان جذب آب کم باعث می شود محصول قابلیت نصب در همه فضاها اعم از فضاهای داخلی و نمای بیرونی ساختمانی را دارا باشد. جذب آب کم این محصول را در برابر لکه پذیری نیز مصون می دارد و علاوه بر آن نشانه ای از تراکم بالای محصول نیز می باشد.

تلرانس ابعادی محدود: سرامیک های پرسلانی با توجه به مواد تشکیل دهنده مرغوب و نوع فرآیند تولید و انجام فرآیند های (Chamfering & Rectify) دارای تلرانس ابعادی بسیار محدود می باشند.

مقاومت شکست و مدول گسیختگی: با توجه به سرامیک های پرسلانی به ویژه در روش تولید پرس خشک تحت فشار پرس های سنگین قرار می گیرند دارای مقاومت شکست و مدول گسیختگی بالایی هستند که این ویژگی امکان نصب آنها را در فضاهای پر ترافیک، صنعتی، نمای خارجی و کف کاذب را برای این محصول فراهم می‌کند.

مقاومت در برابر سایش:  تراکم بسیار بالای این محصولات باعث می‌شود در برابر سایش مقاومت بالایی از خود نشان داده و حسب نوع محصول (لعابدار یا بدون لعاب) امکان استفاده در فضاهای پر ترافیک (بر اساس کلاس سایش محصول) را داشته باشند.

مقاومت در برابر حریق: اساسا سرامیک بعنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش شناخته می شود و در کلاس A1طبقه بندی می شود. که مطابق استاندارد بالاترین کلاس واکنش در برابر آتش می باشد.

Ceramics, as a homogeneously distributed material used for ceramic tiles, is considered as material of known and stable performance with respect to the reaction to fire performance as it does not consist of any organic material. As such is does not contribute to the fire and it may be considered without the need for testing (CWT) as the Class A1 material. The reaction to fire performance of ceramic tiles may also be classified also as Class A1 according to EN 13501-1

مقاومت در برابر یخبندان: با توجه به جذب‌ آب پایین این محصولات در برابر انبساط و انقباض های ناشی از یخبندان مقاوم بوده و در اثر سیکل یخبندان دچار هیچگونه آسیبی نخواهد شد، این ویژگی باعث استفاده از محصول در مناطق سردسیر و همچنین نمای خارجی ساختمان می‌ شود.

مقاومت در برابر شوک حرارتی: اساسا سرامیک های پرسلانی در برابر شوک های حرارتی مقاوم هستند.

مقاومت در برابر لکه: جذب آب بسیار پایین سرامیک های پرسلانی باعث مقاومت بالا در برابر لکه می شود.

عدم محدودیت تامین: سرامیک های پرسلانی با توجه به تکنولوژی های نوین تولید امکان تهیه در متراژ بالا و با طرح و رنگ یکسان را برای پروژه های بزرگ فراهم می کنند. بعنوان نمونه در سایز mm1200×۶۰۰ سرامیک پرسلانی امکان تهیه در متراژ های بالا به سادگی فراهم است که این امر کمک شایانی به کیفیت ساخت پروژه می کند.

وزن مخصوص: وزن مخصوص سنگ‌های طبیعی مورد استفاده در کارهای ساختمانی نظیر تراورتن، گرانیت و مرمر حدود ۲۸۰۰-۲۷۰۰ ۳kg/m می باشد در حالی که سرامیک های پرسلانی حدود ۳kg/m 2200 می باشد که در حدود ۲۵% سبک تر می‌باشند.

ضخامت: ضخامت سنگ مورد استفاده در نماسازی حدود mm‌۲۰ و بیشتر می باشد در حالی که سرامیک پرسلانی  11mmضخامت دارد. با توجه به وزن مخصوص سنگ گرانیت، بعنوان نمونه وزن یک متر مربع سنگ گرانیت با ضخامت ۲۰mm در حدود ۵۶       kg می‌باشد.

عدم تغییر رنگ مخصوص: سرامیک های پرسلانی با توجه به اینکه در دماهای بالا (حدود ۱۲۱۰ درجه سانتیگراد) و زمان طولانی پخت می‌شوند به مرور زمان دچار رنگ پریدگی و تغییر برق و جلا نخواهند شد.

اساس طبقه بندی: کاشی های سرامیکی بر اساس روش های تولید و میزان جذب آب به گروه های مختلف تقسیم بندی می شوند.

روش های تولید:

روش تولید اکسترود ( Extruded tiles )  A :

یک روش شکل دادن سرامیک ها که برای تولید با سطح مقطع ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. طول قطعه نیز با بریدن قطعه مورد نظر در زوایای مناسب مشخص می شود. بدنه هایی که در اکستروژن سرامیک ها مورد استفاده قرار میگیرند، کاملا با بدنه های پرس شده متفاوت هستند. رطوبت بدنه های اکسترود شده بسته به مواد خام میتواند از% ۱۵-۱۴ تا %۲۰-۲۲ افزایش یابد. فرآیند اکستروژن سرامیک ها شامل عبور یک بدنه از روزنه با شکل مشخص است. پس از این مرحله بدنه ای با سطح مقطع ثابت ایجاد می شود که برای ایجاد قطعه با طول مورد نظر برش می‌خورد.

روش تولید پرس خشک ( Dry-pressed tiles ): B

روش پرس خشک اقتصادی ترین روش تولید سرامیک در حجم انبوه با کیفیت مطلوب می باشد. در این روش گرانول مواد اولیه یا توجه به فرمول بدنه سرامیک مخلوط شده در سیلندر هایی با مقداری آب و بال میل ساییده شده به صورت پودر بسیار ریزی که به آن گرانول می گویند در آمده توسط اسپری شدن در خشک کن رطوبت اولیه خود را از دست داده در قالب های متناسب با سایز و شکل سرامیک تحت فشار بالا پرس خورده (بیسکوئیت شده) سپس وارد کوره میگردد. این روش تولید باعث استحکام بالا و جذب آب پایین سرامیک می گردد.

جذب آب ( Water absorption ):

بر اساس جذب آب،  Eسه گروه وجود دارد.

این گروه خا به کاشی های با جذب آب کم، متوسط و زیاد. تقسیم بندی می شوند:

گروه۱:کاشی با جذب آب کم( Eb ≤ %۳ )

گروه ۲:کاشی با جذب آب متوسط( %۳ < Eb ≤ %۱۰ )

گروه۳:کاشی با جذب آب زیاد( Eb ≥ %۱۰ )



سرامیک پرسلان لعابدار ( Glazed porcelain tile ):

سرامیک های پرسلانی  هستند که سطح آنها با یک لایه لعاب که معمولا رنگی می باشد و در حین مراحل تولید پولیشد می شود و ظاهر براقی به سرامیک می بخشد.

سرامیک پرسلان بدون لعاب ( Unglazed porcelain tile ):

سرامیک پرسلان بدون لعاب فاقد لعاب رنگی بوده و سطح آنها از براقیت کمتری برخوردار است.

سرامیک پولیشد ( Polished tile ):

به سرامیک هایی گفته می شود که سطح آنها پس از اتمام مراحل پخت در فرآیندی نظیر پولیش کردن سنگ طبیعی پس از برداشته شدن لایه سطحی توسط برس های مخصوص براق می‌شوند. در حین این فرآیند تخلخل های میکروسکوپی  بر روی سطح سرامیک ایجاد می‌شود که در صورت عدم استفاده از پوشش محافظ مناسب موجب لکه پذیر شدن محصول می‌گردد.

سرامیک تمام بدنه ( Full body ):

سرامیک های Full body یا تمام بدنه سرامیک هایی هستند که رنگ سطح و بدنه در آنها یکسان می‌باشد. این سرامیک ها به دلیل وجود رنگ در کل بدنه آنها اثرات سایش در سطح آن‌ها کمتر دیده می شود لذا برای استفاده در فضا های پرترافیک مناسب می‌باشند.

کاشی  های اصلاح شده ابعادی ( Rectified tile ):

کاشی های سرامیکی که بعد از پخت و خارج شدن از قالب تخت سایش مکانیکی دقیق لبه ها قرار می‌گیرند تا دارای ابعاد دقیق تری باشند.

لعاب ( Glaze ):

پوشش شیشه ای غیر قابل نفوذ است.

سرامیک ( Charged ) Double Loaded به چه نوع سرامیکی گفته می‌شود؟

سرامیک Double loaded  از یک لایه بیسکویت نازک و پوشش میکرونیزه که دو لایه در مرحله پختن به هم پرس می شوند تشکیل شده است.Double loaded porcelain از دو لایه پرسلانی که بر روی هم پرس شده اند تشکیل شده است .لایه رویین با ضخامت ۲-۵ میلمتر بر روی لایه پرسلانی زیرین پرس می‌گردد.

تنوع shade به چه معنی است؟

تقسیم یک مجموعه از یک محصول در تونالیته کد های متفاوت: در یک رنگ (با تفاوت بسیار جزئی در نوانس) برق و طرح یکسان به دلیل ترکیب موارد خام، تفاوت های ایجاد شده. در طی مرحله تولید و گونه شناسی محصولات.

V1: تفاوت اندک (حداقل تفاوت shade ممکن در بین قطعات موجود. پس از نصب ظاهری یک پارچه بدست می‌آید).

V2 : تفاوت متوسط کم( تفاوت shade کم. پس از نصب در کف و یا دیوار ظاهری  متعادل بدست می‌آید).

V3 : تفاوت بالا( تفاوت قابل توجه در shade. رنگ یکسان است ولی طرح ها متفاوت پیدا می‌کنند).

V4: تفاوت تصادفی (بالا ترین تفاوت  shade ممکن. رنگ ها از کاشی به کاشی دیگر تفاوت پیدا می‌کند).

اندازه اسمی (  Nominal size):

اندازه‌ای است که برای معرفی محصول بکار می رود.

اندازه کاری ( Work size ):

اندازه ای است که بوسیله تولید کننده مشخص می شود و باید پس از اعمال انحراف های مجاز با اندازه واقعی مطابقت داشته باشد.

اندازه واقعی ( Actual size ):

ندازه ای است که بوسیله اندازه گیری بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۲ – ۹۱۶۹ (تعیین ابعاد و کیفیت سطح) بدست می آید.

اندازه توصیفی ( Coordinating size ):

عبارتست از اندازه کاری بعلاوه عرض بند.

اندازه مدولار ( Modular size ):

اندازه کاشی های بر اساس مدول های ۵M ,3M ,2M , M همچنین  ضرایب  یا کسری از آنها  به جز برای  کاشی های که مساحت  سطح آنها کمتر از ۹۰۰۰mm2 باشد.

یادآوری۱: کاشی هایی که مساحت سطح آنها کمتر از   9000mm2باشند. بعنوان کاشی های غیر مدولار محسوب  می‌گردند و کاشی  هایی که مساحت آنها مساوی یا بیشتر از  9000mm2 باشند می تواند بعنوان کاشی های مدولار محسوب شوند.

یادآوری۲: ۱M = 100mm .

اندازه غیر‌مدولار ( Non-modular size ):

اندازه ای که بر حسب مدول M  نیست.

رواداری (  Tolerance):

تفاوت بین محدوده های مجاز اندازه را گویند.

استاندارد ها:

ویژگی های و مشخصات فنی سرامیک های  پرسلانی در استاندارد جهانی ISO 13006، استاندارد اروپاییEN14411  و استاندارد ملی ایران به شماره  INSO25 تشریح گردیده است.

سرامیک

ویژگی‌ها:

  • امکان در نظر گرفتن لایه عایق در زیر نما
  • اعمال بار  مرده کمتر به سازه
  • سرعت اجرا
  • سهولت در اجرا
  • امکان تعویض پنل های سرامیک بصورت  مجزا
  • مقاومت در برابر یخبندان
  • مقاومت در برابر عوامل جوی و مواد شیمیایی و اشعه UV
  • لک پذیری پائین
  • انعطاف پذیری در اجرا
  • قابلیت نصب در سازه های بلند مرتبه
  • ماندگاری و دوام بالا
  • زیبایی و منحصر به فرد
  • رنگ و طرح نامحدود
  • ضایعات بسیار کم در هنگام حمل و نقل و نصب
  • امکان تهیه سرامیک با رنگ یکنواخت در متراژ زیاد

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک