پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

روش اجرایی سقفهای نوین سازه ای

روش اجرایی سقفهای نوین سازه ای

سقفهای سازه ای با توجه به نوع اسکلت ساختمانها متفاوت است. بدین معنا که نمیتوان تمامی سیستم های سقف ها را بر روی سازه های بتنی و فلزی اجرا نمود. زیرا همگن بودن مصالح و نیز نوع رفتار و روشهای اجرای آنها دارای اهمیت بسیاری است. به عنوان مثال سقف های کامپوزیت را نمی توان به سادگی برروی اسکلتهای بتنی اجرا کرد. زیرا این نوع سقف نیاز به تیرآهن های موازی جهت اجرا دارد و می توان با هزینه ای پایین تر و سرعت اجرای بالاتر، سقفی متناسب با این نوع سازه ها (مثلا سقف تیرچه بلوک) و با مقاومت بالاتر را ایجاد نمود.

سقف های نوین سازه ای

تعدادی از سقفهای متداول مانند سقف عرشه فولادی، سقف پیش تنیده، سقف طاق ضربی، سقف هالوکور، سقف دال بتنی، سقفهای چادری و کششی، سقف کرومیت، سقف کوبیاکس، سقف یوبوت و سقفهای شیبدار را بصورت کامل توضیح داده شده است. باتوجه به وجود سقف هایی، نظیر سقف وافل، سقف تیر- دال، سقف بیگیت، سقف عرشه فولادی خرپایی و سقف روفیکس در این مقاله، توضیحااتی را درباره آنها ارائه خواهیم کرد.

سقف وافل :

سقفهای وافل، جزء سقفهای دال مجوف با قالبهای غیرماندگار است. بدین معنا که در این نوع سقف بعد از انجام عملیات بتن ریزی می توان قالبهای آن را از سقف جدا نمود و در سقفهای دیگر از آن بهره برد.
سقفهای واﻓﻞ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻳﻚ ﺻﻔﺤﻪ ﺗﺨﺖ ﺑﻪ همراه گروهی از ﺗﻴﺮﭼﻪ ﻫﺎی ﻣﻮازی ﺑﺎ ﻓﺎﺻـﻠﻪ های ﺑﺮاﺑﺮ است. دال ﻫﺎی واﻓﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دال ﻣﺴﻄﺢ ﺗﻴﺮﭼـﻪ دار دو ﻃﺮﻓﻪ، به دلیل کاهش بار مرده در اسکلت موجب بهبود عملکرد لرزه ای ساختمان نیز می گردد.
سقف های وافل برخلاف سقفهای دال بتنی، نیازی به قالب بندی بصورت یکپارچه ندارند (زیرسازی آن تقریبا مشابه سقفهای تیرچه بلوک می باشد) و تنها باید بستری را برای قراردادن قالبهای وافل روی سقف بوسیله پروفیلهای فلزی یا چوبی به همراه جک ایجاد نمود و همچنین قالب بندی زیر تیرها را در آن انجام داد.

پس از قالب بندی زیر تیرها و قراردادن قالبهای وافل، عملیات آرماتوربندی تیرها، تیرچه ها و همچنین آرماتورهای حرارتی روی سقف ها مطابق نقشه های اجرایی انجام شده و سقف را برای بتن ریزی آماده می نمایند. باید توجه داشت، قبل از بتن ریزی کلیه خلل و فرج موجود در سقف که احتمال عبور بتن از آنها در حین عملیات بتن ریزی وجود دارد، کاملا پوشانده شود. کنترل صحت آرماتورهای تقویتی و همچنین تیرچه ها یکی از نکاتی است که قبل از بتن ریزی باید به آن نیز توجه نمود.

سقف تیر – دال :

سقف های تیردال، مشابه سقفهای کامپوزیت در اسکلت های فلزی می باشند. با این تفاوت که تیرهای فرعی آن از جنس بتن است و عموما برروی اسکلتهای بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. تیرچه های سقف تیردال را بصورت پیش ساخته در کارخانه تولید شده و جهت نصب به محل پروژه انتقال می یابد. نکته قابل توجه در این نوع سقف ها، آماده نمودن دقبق محل نشیمن تیرچه ها روی لبه تیرها می باشد. این نوع سقف را بصورت پیش تنیده نیز می توان اجرا نمود. پس از قراردادن تیرچه ها در محل مورد نظر، عملیات آرماتوربندی و بتن ریزی روی سقف صورت می پذیرد.

سقف روفیکس :

سقف های روفیکس نیز کاملا مشابه سقف های کامپوزیت اجرا می گردد. با این تفاوت که در این نوع سقف بجای استفاده از قالبهای فولادی و طی نمودن مراحل دشوار قالب بندی، از قالبهای گالوانیزه روفیکس با ضخامت 0.8 میلیمتر استفاده می شود. قالبهای روفیکس، شباهت زیادی به توری های رابیتس دارد و بصورت قالبهای ماندگار از آنها بهره گرفته می شود. قالب های روفیکس شامل هفت ناودانی به شکل V در طول و تعداد ۷۰۰۰ شبکه در هر مترمربع است. عرض این قالب 80 سانتیمتر و طول آن بین ۱ الی ۷ متر قابل ساخت می‌باشد. سرعت اجرای این سقف بدلیل ماهیت قالبها بالا است و اجرای آن نیز نیاز به نیروهای متخصص ندارد. پس از بستن قالبها و اجرای یک لایه آرماتوربندی مانند سقف های کامپوزیت، می توان بتن ریزی آن را نیز انجام داد.

سقف عرشه فولادی قوس دار (سقف بیگیت):

این نوع سقف نیز مشابه سقفهای کامپوزیت اجرا می گردد و قالبهای آن مانند سقفهای روفیکس داخل بتن ماندگار خواهد بود. ورق های قالب بیگیت از جنس ورق گالوانیزه به ضخامت 0.6 الی 0.7 میلیمتر ساخته می شود که با قرارگرفتن و پیچ شدن روی نبشی هایی (نبشی نمره 3) که با زاویه 20 درجه روی لبه تیرها جوش داده شده اند، عملیات قالب بندی سقف را اجرا می نمایند. پس از نصب قالب بیگیت، آرماتوربندی بصورت یک شبکه بصورتی روی آن اجرا می گردد که، مقدار کاور بتن در راس ورقهای بیگیت حداقل 1 سانتیمتر باشد. با جوش دادن گلمیخ مشابه گلمیخ خای سقفهای عرشه فولادی، روی تیرهای فرعی و اصلی که فاصله وسط به وسط آنها از یکدیگر حداکثر 1.5 متر می باشد و اجرای ورقهای فلاشینگ (قالبهای کناری جهت جلوگیری از پایین ریختن بتن از سقف) می توان بتن ریزی روی سقف را نیز انجام داد.

سقف های نوین سازه ای

سقف عرشه فولادی خرپایی :

سقف های عرشه فولادی خرپایی، در ایران مورد استفاده قرار نمیگیرد. این نوع سقف کاملا مشابه سقفهای عرشه فولادی اجرا میشود. با این تفاوت که، ابتدا تیرچه های ساخته شده با میلگرد در کارخانه روی ورقهای گالوانیزه جوش داده شده و پس از حمل به محل پروژه رو سقف قرارداده می شود، سپس گلمیخ ها را دقیقا مشابه سقف های عرشه فولادی، روی تیرهای فرعی و اصلی جوش می دهند و عملیات آرماتوربندی بصورت یک شبکه روی سقف اجرا میگردد. با تکمیل شدن آرماتور بندی و نصب قالبهای پیرامونی (فلاشینگ) سقف آماده مرحله بتن ریزی است.

سقف های نوین سازه ای

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک