پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

تاریخچه نمای کامپوزیت

تاریخچه نمای کامپوزیت

ورقهای کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان ابداع گردید و استقبال و کاربرد فراوان این محصولات به عنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان، بیانگر کیفیت مناسب و عدم وجود هر گونه محدودیت در طراحی و اجرای آن می باشد. تاریخچه نمای کامپوزیت نیز نشان دهنده رشد و توسعه این تکنولوژی در زمان و نقش بارزی که در بهبود ویژگی‌های ساختمانی این محصولات ایفا کرده است.

در دهه اول قرن حاضر، از این ماده در پروژه های دیگری نیز استفاده شد؛ برای مثال، در نماهای ساختمان های برخی از شرکت ها مانند کارخانه های تولیدکننده خودرو و همچنین شرکت های گاز از این ماده استفاده شد و گاهی اوقات پانل های کامپوزیت این نماها با رنگ های اصلی لوگوهای این شرکت ها رنگ آمیزی شدند.

در سال 2005، تولید پانل های کامپوزیت آلومینیوم به طور رسمی تا 16 میلیون مترمربع (در اروپا) افزایش یافت و این رقم در سطح جهانی، دست کم تا پیش از بحران اقتصادی، در حدود 30 میلیون مترمربع برآورد شده است. از بزرگترین کشورهای مصرف کننده این ماده می توان به کشورهایی چون چین، روسیه و امارات متحده اشاره کرد.

از لحاظ تجاری بازدهی بسیاری برخوردار است  از این رو، در کنار دیوار نماهای آلومینیومی و شیشه، پانل های کامپوزیت آلومینیومی کاملاً در صنعت نمای ساختمانی به برتری دست یافتند و در حال حاضر شهرهای مدرن بسیاری وجود دارند که تقریباً به طور کامل با این مصالح ساخته شده اند. تا امروز برج العرب، نماد شهر دبی، معیار معتبری برای ارزیابی کاربرد این ماده به شمار می رود. از دیگر پروژه ها می توان به هتل العرب، ساختمان کارخانه میتسوبیشی، برج های النصر در دوحه قطر و نمونه های دیگر اشاره کرد.

امروزه معماران در این صنعت به دنبال رنگ ها و پرداخت های بدیعی هستند تا به نماها و پروژه های ساختمانی روح تازه ای عرضه کنند.

کاربرد و استقبال ورای تصور از این محصول در نما، نشانگر کیفیت مناسب و عدم محدودیت در کاربرد و طراحی این محصول است. امروزه شاهد استفاده روزافزون از این محصول در صنعت ساختمان هستیم. آلومینیوم یکی از رایج ترین عنصر ساختمانی است و با کاربرد پانل های کامپوزیت آلومینیومی در ساختمان، می توان از مزیت های آلومینیوم بهره مند شد و افزون بر آن، از ساختار ساختمان حفاظت کرد. از این پانل ها در پروژه های مختلفی استفاده می شود و قیمت آن ها بسته به کیفیت و مصالح به کاررفته متغیر است.

تاریخچه نمای کامپوزیت

تاریخچه نمای کامپوزیت در ایران

نمای کامپوزیت بیش از ۱۵ سال است که وارد بازار ایران شده است. ورق کامپوزیت از ابتدا به صورت وارداتی از کشور آلمان با برند آلوکوباند به ایران وارد شد و در پروژه های مختلف ساختمانی با جزییات اصلی اروپایی آن اجرا گردید به خصوص در ساختمان های فرودگاهی استقبال ویژه ای از آن شد پس از آن از کشورهایی دیگر مثل ژاپن و کره جنوبی هم ورق کامپوزیت های با کیفیت مناسبی وارد صنایع ساخت و ساز ایران گردید.

 بعد از گذشت چند سال با افزایش نیاز داخلی  وافزایش چشمگیر واردات این محصول (بیش از ۵۰ برند مختلف) برخی تولیدکنندگان ایرانی اقدام به تولید این متریال کردند و با وارد کردن بخش هایی از آن و تهیه تجهیزات جهت کامپوزیت کردن آلومینیوم و هسته پلی اتیلنی و روکش های مربوطه اقدام به تولید این محصول در داخل کشور نمودند که از معروفترین آن ها می توان به کارخانه آلومکس و پریمیوم باند اشاره نمود که فعالیت گسترده ای در ایران دارند . عوامل موثر در کیفیت ورق کامپوزیت به غیر از تکنولوژی کامپوزیت کردن مواد،آلیاژ آلومینیوم مصرفی و نوع مواد معدنی هسته مرکزی آن و روکش های مورد استفاده می باشد.

البته تعداد قابل توجهی از کارخانه ها به علت فضای رقابتی ایجاد شده و عدم انعطاف پذیری و همچنین اقدام به تولید محصولات بی کیفیت، ناگزیر به تعطیلی و ترک این عرصه شدند.

تاریخچه نمای کامپوزیت

کارخانه های تولید ورق کامپوزیت در ایران

در حال حاضر حدود ۱۵ کارخانه کاملا فعال در کل کشور اقدام به تولید کامپوزیت می نمایند و به نوعی می توان گفت این کارخانه های تمامی برندهای داخلی را که تعداد آنها بیش از ۲۰ برند می باشند را تولید می نمایند.

به این ترتیب که برخی شرکتهایی که سابقه و تجربه خوبی در بازار ایران داشته اند اقدام به ثبت برند نموده و ورقهای کامپوزیت خود را به صورت تولید برون سپاری توسط دیگر کارخانه های تولیدی داخلی، تولید می نمایند که این امر خود یکی از نکات مثبت در اقتصاد می باشد که باعث صرف هزینه کمتر و اشتغال زایی بیشتر وفعال ماندن کارخانه ها شده است.

تاریخچه نمای کامپوزیت

خلاصه تاریخچه نمای کاپوزیت

نمای کامپوزیت، نوآوری ساختمانی که ابتدا در آلمان به وجود آمد، با استقبال جهانی و کاربردهای گسترده، به عنوان یکی از مصالح برجسته ساختمانی شناخته شده است. این تکنولوژی با رشد و توسعه خود در زمان، بهبود ویژگی‌های ساختمانی را به‌همراه داشته و در سطح جهان، به ویژه در کشورهایی چون چین، روسیه و امارات متحده، جایگاه خود را تثبیت کرده است. در ایران نیز، ورقهای کامپوزیت، بعد از گذشت ۱۵ سال از ورود به بازار، با تولید داخلی و رقابت فعالانه کارخانه‌ها، جایگاه خود را مستحکم‌تر کرده و به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پیشتاز تلقی می‌شود.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک