پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

بررسی اثار و کار های معمار معروف سزار پلی

آشنایی با سزار پلی

آشنایی با سزار پلی:

معماران زیادی در سراسر دنیا آمده و رفته‌اند بعضی فراموش شده‌اند و بعضی ماندگار. در این مقاله از معروف ترین معمار دنیا و نمونه آثارشان آورده شده‌ تا شما نیز با مشهورترین معماران دنیا آشنا شوید و بدانید که برترین معماران دنیا چه کسانی بودند. پس با ما همراه شوید. فلسفه ساخت و ساز و معماری میلیون‌ها سال پیش به وجود آمده است، از آن زمان تا به امروز سبک‌ها و استایل‌های بی‌شماری به وجود آمده‌اند. طراحی یک سازه و ساخت آن تلفیقی از هنر و مهندسی است و این‌گونه است که برترین معماران دنیا بر این برآمدند تا سلیقه و هنر منحصر‌به‌فرد خود را از طریق کار‌های خود به نمایش بگذارند، از خانه‌های ساده گرفته تا برج‌های آسمان خراش. بسیاری از معماران تلاش کردند تا نام خود را در تاریخ ثبت کنند و بسیاری نیز موفق شده‌اند.

سزار پلی (Cesar Pelli , 1926-2019)

تنوع روش‌ها و مکان‌ها، عنوان کارت ویزیت سزار پلی، معمار آمریکایی تبار و متولد آرژانتین است. موضوع متداول کار پلی یک حساسیت قوی به محل و محیط زیست است. او حرفه انفرادی خود را در سال ۱۹۷۵ با مرکز طراحی پاسیفیک (pacific design center) در لس آنجلس آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۸۸ به مرکز مالی جهان Brookfield place در نیویورک و در سال ۱۹۹۶ به برج‌های پتروناس در کوالالامپور مالزی نقل مکان کرد و در پروژه ساخت مرکز ترانزیت ترنسبی (transbay) و برج سِیلسفُرس (salesforce) در سانفرانسیسکو مشغول بوده است. هر پروژه یک تجربه منحصر‌به‌فرد برای او به شمار می رود.

پلی می گوید: شهرها مهمترین مسئولیت ما هستند. آنها تمام آن چیزی هستند که ساختمان‌های ما بخشی از آن محسوب می شوند. در ابتدا ساخت یک ساختمان و جایگاه آن هدف ثابت معماری در سراسر دوران‌ها بوده است. تغییرات تکنولوژی و فرهنگی، این رابطه را تضعیف کرده اند و این مسئولیت هر یک از ما است که امروز این رابطه را در کارهایمان در نظر بگیریم. سزار پِلی معمار برجسته‌ی آرژانتینی‌تبار آمریکایی بود. بیشتر شهرت او به علت طراحی ساختمان‌های مرتفع است.

سزار پلی در ایالت توکمان آرژانتین در ۱۲ اکتبر سال ۱۹۲۶ متولد شد. پدرش یک مستخدم دولتی شهرداری و مادرش معلم بود. پلی مطالعات کارشناسی خود را در دانشگاه ملی توکمان تکمیل کرد. در آرژانتین دانش آموزان، دبیرستان را تمام می کنند و بلافاصله به دنبال علاقه حرفه ای خود می روند. او مطمئن نبود که قصد تحصیل در چه رشته ای را دارد. پلی تصادفی به یک برنامه تحصیلی معماری برخورد. او در طراحی، تاریخ، نقاشی، ریاضی، هنر و همه چیز خوب بود و به سرعت جذب این رشته خاص شد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ایلینوی، دانشکده معماری در اوربانا شامپاین (urbana-chapaign) دریافت کرد. یکی از اساتیدش ترتیبی داد که پلی با ارو سارینن کار کند؛ همان‌جایی که در آن روی پروژه های قابل توجهی مانند ترمینال خطوط هوایی جهانی ترانس در فرودگاه جان اف کندی در سال ۱۹۶۲ و در عِزرا استایلز (ezra stiles) و دانشکده های ساموئل مورس در سال ۱۹۶۲ کار کرد. که دانشکده های ساموئل مورس توسطKieran Timberlake در سال ۲۰۱۱ بازسازی شد، این طرح‌های اولیه، او را به عنوان یک معمار علاقه مند به مردم سالاری مطرح کرد.

سپس به عنوان مدیر طراحی در دانیل مان جانسون مندنهال (DMJM) در لس آنجلس مشغول به کار شد، جایی که طراحی او برای پارک هسته شهری غروب کوهستان در سال ۱۹۶۵ که از بالای تپه مثل یک زیگورات کنده شده از زمین پدید آمده بود، شکل گرفت. در سال ۱۹۶۸ پلی به شرکت همکاران گروئن نقل مکان کرد. پیشرفت روش های ساخت و ساز با فولاد ضد زنگ و شیشه در پروژه های قابل توجه گروئن شامل تالار شهر سن برناردینو (San Bernardino) در سال ۱۹۷۳ از افتخارات او در این دوره است. پلی در آستانه راه اندازی شرکت خود به جای اینکه رئیس گروه معماری در  دانشگاه UCLA شود، در دانشگاه معماری ییل مشغول به کار شد.

در سال ۱۹۹۵، پلی افتخار دریافت جایزه معتبر طلا توسط موسسه معماری آمریکا (AIA) را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۴ جایزه معماری آقاخان را برای برج‌های پتروناس و هماهنگی اش با فرهنگ اسلامی مالزی دریافت کرد. پلی همچنین افتخار دریافت جوایز زندگی cemex و جایزه کار در سال ۲۰۰۶ و سال ۲۰۱۲ و جایزه konex de brillante و نشان برتری بنیاد konex برای مناسب‌ترین شکل مربوطه در هنرهای تجسمی آرژانتین در دهه گذشته را کسب کرد.

پلی هر پروژه ای را به عنوان یک شرایط منحصر‌به‌فرد که نیاز به یک عمل جداگانه و خلاقانه دارد، نگاه می کرد. او اعتقاد داشت که این یک انطباق میان همه اطلاعاتی است که ما دریافت می کنیم و احساسات او در آن لحظه با هم عجین می شوند.

دو اصل فراگیر وجود دارد؛ “برآمدگی” برای ساختمان‌هایی که به صورت افقی هستند و عملکرد اجتماعی دارند و “مرکزیت” – یک ارتباط بین زمین و آسمان – برای ساختمان‌هایی که عمدتاً عمودی هستند.

امتیاز فضای باز و خارج از منزل، مثل باغ و فضای باز میدان مرکز مالی جهانی، یک احترام برای میراث معماری آرژانتین است و چنین فضاهایی اهمیت بیشتری در آمریکای لاتین دارد. در طول سال ۱۹۹۰، کار پلی با استفاده از شیشه، فلز و روکش های نازک سنگی تکامل یافت که برخی به شکل چادر به ویژه در برج‌های پتروناس دیده می شوند. آنها نیز به اشکال اسلامی جنوب شرق آسیا مرتبط هستند.

پلی خودش را به گونه ای نمی بیند که امضا داشته باشد ولی ترجیحاتی در مصالح و رنگ‌ها دارد. طراحی برای او یک ایده انفرادی تنها که در ذهن شما کامل می شود، نیست بلکه بیشتر شبیه به یک گیاه است. ایده ای که مانند یک گیاه کوچک شروع می شود و او به آن اجازه می دهد که رشد کند.

برخی از آثار او:

 -خیابان لوئیزیانا ۱۵۰۰

– برج‌های پتروناس (Petronas Towers)،

– مرکز مالی جهان(World Financial Center) ،

– مرکز خرید فارگوولز (Wells Fargo Center)

– ساختمان کلینیک کریل Crile Clinic Building

-کتابخانه شهرستان هنپین

 -برج بلومبرگ

– مرکز تفریحات و هتل آریا

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک