پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

ایمنی در کارگاه ساختمانی

ایمنی در کارگاه ساختمانی

صنعت ساختمان‌سازی با خطرات ذاتی خود، یکی از خطرناک‌ترین صنایع در جهان است. کارفرمایان و مدیران کارگاه ساختمانی از نظر قانونی، موظف به اجرای اقدامات سختگیرانه برای اطمینان از ایمنی کارگران خود هستند. در اینجا راهنمای جامع ما در مورد 25 قانون برتر ایمنی کارگاه ساختمانی است که همه باید بدانند.

1- ارائه آموزش کافی:

آموزش صحیح برای کاهش خطر حوادث در کارگاه‌های ساختمانی ضروری است. همه کارگران باید قبل از شروع هر کاری آموزش کافی دریافت کنند. آنها باید از خطرات احتمالی محیط کار و نحوه محافظت از خود و دیگران آگاه شوند.

2- از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) استفاده کنید.

PPE

تجهیزات حفاظت فردی یا همان PPE بخش مهمی از ایمنی محل ساخت و ساز است. کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که همه کارگران از تجهیزات ایمنی مناسب، از جمله کلاه، دستکش، محافظ چشم و گوش، محافظ تنفسی و غیره استفاده می‌کنند.

3- از ابزار و تجهیزات مناسب استفاده کنید:

استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب، در به حداقل رساندن حوادث بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که همه ابزارها و تجهیزات به طور منظم بازرسی شده و در شرایط کاری خوب نگهداری می‌شوند.

به دلیل امکان شرایط مرطوب و کار با محیط بیرونی، فقط باید از تجهیزات 110 ولت در کارگاه‌های ساختمانی استفاده کنید. تجهیزات 240 ولت بدون مجوز قبلی از مدیریت، اکیداً ممنوع است و تنها در صورتی استفاده می‌شود که جایگزین 110 ولت در دسترس نباشد و اقدامات احتیاطی اضافی انجام شود.

4- سایت را تمیز و منظم نگه دارید:

یک محیط کار تمیز و سازمان یافته به کاهش خطر حوادث کمک می‌کند. کارفرمایان باید به طور منظم محل ساخت و ساز را تمیز نگهداری کنند، از جمله حذف آوار و مصالحی که می‌تواند باعث سقوط شود.

5- دستورالعمل‌های OSHA را دنبال کنید.

کارفرمایان باید از دستورالعمل‌های تعیین شده توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی  (OSHA) پیروی کنند. این دستورالعمل‌ها، جنبه‌های مختلف ایمنی محل ساخت و ساز از جمله کار در گودبرداری‌ها، ترانشه‌ها و ایمنی الکتریکی را پوشش می‌دهند.

6- اجرای اقدامات ایمنی برای کار در ارتفاع:

سقوط شایع‌ترین علت آسیب در کارگاه‌های ساختمانی است. کارفرمایان باید اقدامات سختگیرانه‌ای را برای اطمینان از ایمنی کارگرانی که در ارتفاعات کار می‌کنند، اجرا کنند. این شامل استفاده از سیستم‌های حفاظت از سقوط، مانند نرده‌ی محافظ است.

7- ایجاد روش‌های ایمن برای ماشین آلات سنگین:

ماشین آلات سنگین، مانند جرثقیل و بولدوزر، خطرات جدی برای ایمنی کارگران ایجاد می‌کنند. کارفرمایان باید روش‌های واضح و ایمن را برای کار با این ماشین‌ها ایجاد کنند، به عنوان مثال، مطمئن شوند که فقط پرسنل واجد شرایط اجازه کار با آنها را دارند.

8 – ارتباط موثر:

ارتباط موثر برای جلوگیری از حوادث در کارگاه‌های ساختمانی بسیار مهم است. کارفرمایان باید به طور منظم با کارگران ارتباط برقرار کنند و روش‌های واضحی را برای گزارش حوادث، جراحات یا شرایط ناایمن ایجاد کنند.

9- به طور منظم تجهیزات را بازرسی و نگهداری کنید:

تمام تجهیزات باید به طور منظم بازرسی و نگهداری شوند تا از خرابی‌هایی که می‌تواند منجر به صدمات یا حوادث شود، جلوگیری به عمل آید.

10 – برگزاری جلسات ایمنی منظم:

جلسات منظم ایمنی، به کارکنان کمک می‌کند تا از آخرین روش‌های ایمنی مطلع شوند و خطرات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به حادثه، شناسایی کنند. کارفرمایان باید جلسات ایمنی را به طور منظم برگزار و همه کارگران را مطلع کنند.

11 – به حداقل رساندن و مدیریت ریسک:

با توجه به ماهیت کار ساختمانی، حذف تمام خطرات ایمنی غیرممکن است. با این حال، بسیاری از مسائل رایج ایمنی را می‌توان با بررسی‌های ایمنی و داشتن روش‌هایی برای گزارش، ارزیابی و رسیدگی به خطرات احتمالی، کنترل کرد.

12- امنیت کارگاه ساختمانی:

دسترسی محدود به کارگاه ساختمانی نباید تنها برای محافظت از تجهیزات در برابر آسیب یا سرقت، ایجاد شود. ایجاد محیطی ایمن در ساعات کاری و خارج از آن، برای محافظت از عابران پیاده در برابر خطرات احتمالی محل کار، ضروری است.

وجود پروتکل‌های امنیتی و ایمنی سختگیرانه، پیمانکاران را از مسئولیت و سهل انگاری در صورت وقوع یک حادثه ایمنی یا نقض امنیتی مبرا می‌کند.

13- نقاط ورود و خروج:

برای افزایش ایمنی عابران پیاده در نقاط پرتردد، باید نقاط ورودی و خروجی جداگانه برای دسترسی ماشین‌آلات سنگین و وسایل نقلیه ایجاد شود.

14- ذخیره سازی مواد شیمیایی سازگار:

مواد شیمیایی باید با دقت زیادی ذخیره شوند تا آتش سوزی، انفجار، خفگی، آسیب شیمیایی و آلودگی در کارگاه‌ها به حداقل برسد. از محلول‌های ذخیره‌سازی با کیفیت بالا و سازگار در فضای باز مانند: کابینت‌های نگهداری مواد منفجره برای جداسازی مواد شیمیایی و کاهش ریزش استفاده کنید.

15- شرایط محیطی:

شرایط آب و هوایی نامتعادل، می‌تواند خطرات ایمنی جدی ایجاد کند. در این صورت شما باید دستورالعمل‌هایی را تحت عنوان طرح اضطراری، برای کارگرانی که در صورت وقوع بلایای طبیعی و یا سایر شرایط اضطراری نیاز به توقف کار دارند، ارائه دهید.

16- کمک‌های اولیه:

در صنعت ساختمان‌سازی، داشتن یک نیروی کمک‌های اولیه به ازای هر 25 کارگر، الزامی است. جعبه و تجهیزات کمک‌های اولیه باید به راحتی در دسترس قرار گیرد.

17- اشیاء افتاده:

ایمن سازی اشیاء در محل و به حداقل رساندن خطر سقوط آنها، مسئولیت شماست. ایمنی ساخت و ساز پس از اتمام پروژه به پایان نمی‌رسد؛ همه طرف‌های درگیر در فرآیند ساخت و ساز مسئولیت دارند تا اطمینان حاصل کنند که از تجهیزات مناسب و مواد با کیفیت استفاده می‌شود، به طوری که در آینده از خطرات ایمنی اجتناب شود.

18- سیستم مدیریت ایمنی مناسب را انتخاب کنید:

همه کارفرمایان در حفظ سلامت و ایمنی کارکنان خود صرف نظر از شغل یا صنعت، مسئولیت دارند. برای کارگران ساختمانی که در معرض محیط‌های پرخطر قرار دارند، خطرات دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اگر شما مدیر یک پروژه ساختمانی یا مدیر یک کارگاه ساختمانی هستید، این به شما بستگی دارد که اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و محل کار خود را از خطرات غیر ضروری محافظت کنید.

19- هرگز در مناطق ناامن کار نکنید:

مطمئن شوید که محل کار شما ایمن است. بدانید در اطراف شما چه اتفاقی می‌افتد و آگاه باشید. در ارتفاع بدون نرده و محافظ کار نکنید. مطمئن شوید که دسترسی ایمن دارید. زیر بار جرثقیل یا سایر عملیات خطرناک کار نکنید. قبل از ورود مطمئن شوید که منطقه امن است.

20- گزارش عیوب:

اگر متوجه مشکلی شدید، آن را نادیده نگیرید، بلافاصله آن را به سرپرست خود گزارش دهید. از هر روشی که در محل کار شما وجود دارد برای گزارش نگرانی‌های مربوط به سلامت و ایمنی استفاده کنید. فقط در صورتی می‌توان به سرعت اقدام کرد که مدیریت از مشکل آگاه شده باشد. بنابراین، هر چه زودتر مشکلات حل شود، احتمال وقوع حادثه کمتر می‌شود.

21- هرگز تجهیزات را دستکاری نکنید:

اگر چیزی کار نمی‌کند یا درست به نظر نمی‌رسد، قانون شماره 20 را دنبال کنید و آن را گزارش دهید. سعی نکنید چیزی را تغییر دهید و یا تجهیزات معیوب را تعمیر کنید، اگر آموزش ندیده‌اید، هرگز نرده‌های محافظ یا بست‌های داربست را جدا نکنید. مگر اینکه صلاحیت انجام این کار را داشته باشید.

22- علائم ایمنی:

تمام علائم ایمنی باید در محل ساخت و ساز به وضوح قابل مشاهده باشد. مدیریت ساختمان باید علائم هشدار دهنده، علائم وضعیت ایمن و علائم احتیاط را در همه جا قرار دهد تا آگاهی را افزایش دهد و خطرات احتمالی را برای کارگران و بازدیدکنندگان برجسته کند. این نکات ایمنی برای حفاظت و ایمنی همه، ضروری است. نقاط خروجی و ورودی جداگانه باید مشخص باشد و استفاده مناسب از آنها باید به همه تذکر داده شود.

23- یک طرح واکنش اضطراری داشته باشید:

یک طرح واکنش اضطراری، نیروی کار را راهنمایی می‌کند که در هنگام وقوع حوادث اضطراری مانند بلایای طبیعی، آتش سوزی، نشت مواد خطرناک یا انواع دیگر حوادث چه کاری انجام دهند. یک تیم اختصاصی داشته باشید که مسئول مدیریت بحران‌های اضطراری، پاسخ‌گویی به سؤالات، گزارش خطرات احتمالی و مشکلات کیفی است.

24- ابزارها را به درستی سازماندهی و ذخیره کنید:

اطمینان حاصل کنید که هیچ ابزاری در اطراف نیست و چراغ‌ها و ابزار برقی را از برق جدا کنید. پیروی از قوانین محل ساخت و ساز به جلوگیری از آسیب دیدن ابزار و یا حتی آسیب رساندن به کارگران کمک می‌کند.

25- اگر شک دارید، بپرسید:

مطمئن نیستید چه کاری انجام دهید؟ یا چگونه می‌توان کاری را با خیال راحت انجام داد؟ یا فکر می‌کنید چیزی اشتباه است؟ دست از کار بکشید و بپرسید. بررسی آن 5 دقیقه طول می‌کشد، اما اگر مشکل پیش برود، ممکن است درست کردن همه چیز چندان آسان نباشد. ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است. اشتباهات در سایت‌های ساختمانی می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، اجازه ندهید که این اتفاق رخ دهد.

10 استاندارد برتر OSHA که اغلب در ساخت و ساز ذکر شده است:

  • داربست – هنگامی که داربست‌ها به درستی استفاده نمی‌شوند، خطر سقوط ممکن است رخ دهد.
  • حفاظت از سقوط (کاربرد، دامنه، تعاریف) – استفاده از بالابرهای هوایی را برای ایجاد سطوح کار ایمن‌تر برای سکوهای مرتفع، در نظر بگیرید.
  • حفاری – هرگز وارد ترانشه‌ای که بدون حفاظ است، نشوید.
  • نردبان – از نردبان‌های دارای اجزای فلزی در نزدیکی خطوط برق خودداری کنید.
  • محافظ سر – از سیستم‌های توری ایمنی یا مهار بدن استفاده کنید.
  • حفاری‌ها (الزامات سیستم‌های حفاظتی) – از سیستم حفاظتی برای ترانشه‌هایی با عمق 1 فوت یا بیشتر استفاده کنید.
  • ارتباطات مخاطره آمیز – اطلاعات را همیشه در یک زبان یا قالب، در دسترس کارمندان قرار دهید.
  • حفاظت از سقوط (الزامات آموزشی) – از یک برنامه آموزشی موثر برای کارمندانی که با مواد خطرناک سر و کار دارند، استفاده کنید.
  • ساخت و ساز (ضوابط ایمنی و بهداشت عمومی – کارگران ساختمانی باید چکمه‌های کاری با کفی مقاوم در برابر لغزش و سوراخ شدن، بپوشند.
  • برق (روش‌های سیم کشی، طراحی و حفاظت) – تمام ابزار و تجهیزات الکتریکی را به طور مرتب از نظر نقص بررسی کنید.

عواقب عدم رعایت ایمنی در کارگاه ساختمانی

متأسفانه، ایمنی کارگاه ساختمانی اغلب در یک پروژه نادیده گرفته می‌شود. این در‌ حالی است که صنعت ساختمان‌سازی با بیشترین حوادث مرگبار در محل کار همراه است. خارج از کارگاه ساختمانی، خطر در همه جا و در هر زمان وجود دارد. به همین دلیل، کارگران هر روز هنگام کار، در معرض خطراتی برای سلامت و ایمنی خود هستند. و بدتر از آن، عواقب این حوادث می‌تواند آسیب جزئی ،آسیب جسمی مادام العمر یا حتی مرگ باشد. این عواقب را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

• مستقیم – جراحت یا مرگ کارگر(ها)، خسارات مادی، زمان از دست رفته در پروژه و غیره.

• غیرمستقیم – کمبود کارکنان، دعواهای حقوقی، تاخیرها، بودجه بیش از حد و غیره.

علاوه بر این، هزینه‌های دیگری نیز در درازمدت وجود دارد، مانند آسیب به شهرت، از دست دادن اعتماد توسط نیروی کار و مشتری، و احتمال اعتصاب کارگران.

اما خوشبختانه هزینه اجرای اقدامات ایمنی مناسب به احتمال زیاد بسیار کمتر از هزینه یک تصادف جدی است.

هدف نهایی صنعت ساختمان‌سازی کاهش تصادفات، جراحات و مرگ و میر در محل کار و رساندن آن به صفر است. هر چه تصادفات کم‌تر باشد، صنعت ساختمان‌ساری محبوب‌تر خواهد بود. تنها امید برای کاهش تعداد حوادث، آگاه نگاه‌ داشتن کارگران از مسائل ایمنی، آموزش آنها در مورد این مسائل، برقراری ارتباط و بحث در مورد راه‌های بهبود این برنامه‌ها، نگرانی‌های ایمنی و مستندسازی این مسائل است. علاوه بر این مراحل، کارگران باید تجهیزات و نظارت مناسب داشته و در یافتن راه‌هایی برای حل این مشکل، نوآور باشند.

برای آگاهی  از اصول ایمنی در محیط کار به سایت اوستعلی مراجعه کنید.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک