پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

Search
Close this search box.

وضعیت نماهای مدرن یا خشک در ساخت و سازهای جدید

نماهای آینده

در ۱۰ سال گذشته شاهد افزایش قابل توجهی استفاده از مصالح جدید نما بوده‌ایم. اکنون نماها بیشتر به یک عنصر کاربردی تبدیل شده‌اند تا صرفاً زیبایی شناختی. بسیاری از مصالح مانند شیشه، کامپوزیت، چوب، کاشی‌ها، سیستم‌های نمای خشک، محافظ‌های خورشیدی، آلومینیوم و تیتانیوم برای پوشش ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

نماها در نحوه ساخت و نوآوری در طراحی تغییر کرده‌اند. ظهور مصالح مدرن مورد استفاده در نما مانند ACP، شیشه، ابعاد جدیدی به مفهوم نما داده است.

در بافت مدرن، ساختمان باید پایدار و کم مصرف باشد؛ به خصوص وقتی صحبت از شهرهای هوشمند به میان می‌آید، ضروری است که ساختمان‌ها حس طراحی هوشمندانه‌ای را ارائه دهند تا از برنامه‌ریزی کلی شهر، پیروی کنند.

در طول ۴ تا ۵ دهه، تغییراتی در نوع مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز رخ داده است. مصالحی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار بادوام‌تر، انعطاف‌پذیرتر، قوی‌تر و در عین حال سازگار با محیط زیست هستند. به عنوان مثال، در بسیاری از پروژه‌ها از آجرهای توخالی استفاده می‌شود که هوا را داخل خود حبس می‌کنند. در زمینه تکنولوژی نیز تغییر بزرگی رخ داده است؛ آچال راینا، مدیر ارشد اجرایی، توسعه دهندگان راهجا می‌گوید: فناوری مورد استفاده امروز به سازندگان کمک می‌کند پروژه را سریع‌تر تکمیل کنند و در منابعی مانند زمان، نیروی انسانی و پول صرفه جویی کنند.

نماهای آینده: گرایش‌های طراحی نما در سال‌های آینده

اغراق آمیز نیست اگر بگوییم نمای ساختمان مهم‌ترین عنصر آن است، هم برای معماران و هم برای کاربران. طراحی نما با پیشرفت تکنولوژی بسیار سریع تغییر می‌کند. درک این روند به ما کمک می‌کند، مسیر آینده را ببینیم و با پیشرفته‌تر شدن و پیچیده‌تر شدن نماها و فناوری‌ها، فضای بیشتری را برای نوآوری خلق کنیم.

در سال‌های پیش رو، انتظار می‌رود مردم زمان بیشتری را در خانه خود بگذرانند و این از جهات مختلف بر طراحی تأثیر خواهد گذاشت. اشتیاق به فضای باز و طبیعت منجر به طرح‌های نوآورانه‌ای شده است که عناصر زنده (شامل : روف گاردن و فضای بیرونی گسترده) را در طراحی نما و همچنین پوشش‌های ساختمانی، جای دهد. همچنین لازم به یادآوری است؛ در صورتی می‌توانیم بیشتر بیرون برویم و دوباره از محیط شهری خود لذت ببریم که مردم به دنبال چیزهایی باشند که آنها را هیجان زده و درگیر کنند، بنابراین طراحی جدید و خلاقانه نمای ساختمان، مورد تقاضا خواهد بود.

مصالحی که انتظار داریم در سال‌های آینده بیشتر ببینیم، همگی به سمت مصالح پایدار و بادوام گرایش دارند و بهره وری انرژی نیز عامل مهمی است. طراحان در حال یافتن راه‌های جدید و مبتکرانه برای دستیابی به مصالح پایدار و کم مصرف و همچنین طراحی ساختمان‌هایی هستند که مجهز به صفحات خورشیدی در پشت بام، پنجره‌های دوجداره، طراحی نمای خشک با پانل‌های فولادی و پوشش های دیوار خارجی بادوام باشند.

آخرین روند نما در سطح جهانی چیست؟

امروزه ما به مصالحی بهتر از پانل‌های سنتی سنگ، شیشه و کامپوزیت آلومینیوم برای نمای ساختمان نیاز داریم؛ متریال‌هایی جدیدی که در برابر شرایط جوی، گرد و غبار و رطوبت مقاوم بوده و نیاز به نگهداری کمی داشته باشند. سیستم‌های نمای پایدار این روزها به یک روند جهانی تبدل شده است. با ظهور متریال‌هایی مانند اچ پی ال، اکریلیک، روی، مس و فولاد شاهد روند جدیدی در صنعت نماسازی هستیم؛ با این وجود که، این مصالح هنوز در مرحله آزمایش هستند و توسط بسیاری از معماران در شرایط جوی توصیه نمی‌شوند.

سبز، پایدار و مبتنی بر فناوری = آینده نماها

نماهای آینده باید پایداری را در قلب خود نگه دارند تا نیازهای جهان را به عنوان یک کل برآورده کنند. برای رویارویی با این چالش، فناوری نقش مهمی در تلاش برای رسیدن به راه‌حل‌های هوشمندانه و پیچیده ایفا می‌کند و نما را به چیزی فراتر از چهره‌ی زیبای طراحی ساختمان، تبدیل می‌کند.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک