پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

Search
Close this search box.

نمای خشک ساختمان چیست؟

ضوابط نظام مهندسی نمای خشک

در دنیای امروزی زیبایی و نوع طراحی نماهای ساختمان گویای کلاس کاری، نوع فعالیت و حتی طرز فکر، ایده‌ها و نقطه نظرها و تفکرهای طراحان می‌باشد. نما آن بخش از ساختمان است که از فضاهای عمومی (خیابان، میدان) دیده می‌شوند. نمای خشک به نماهایی گفته می‌شود که دوغاب و ملات سیمانی در ساخت آنها استفاده نشود. در نمای خشک به جای استفاده از ملات از اتصالات مکانیکی مانند پبچ و مهره و چسب زیر کار استفاده می‌کنند. نمای خشک با ترکیب کردن مصالحی مانند شیشه و ورقه های آلومینیومی، کامپوزیت و کاشی و همچنین کاشی‌های سفالی تولید می‌شود. مصالح نمای خشک در دنیای امروز به دلیل مزایای بالایش نسبت به سایر مصالح نما ارجحیت دارد. بد نیست بدانید که این مسئله به دلیل کاهش بار مرده‌ی وارد شده به ساختمان، ایمنی آن را در مقابل زلزله به طور چشمگیری افزیش می‌دهد.

طراحی نمای خشک ساختمان
طراحی نمای خشک ساختمان

مزایا و ویژگی های روش نمای خشک

۱ – کاهش زمان اجرا

با اندکی تأمل درمی یابیم که اجرای نما به روش خشک می تواند تا ۵۰ درصد از زمان اجرا را کاهش دهد و حتی تأثیرات منفی دمای محیطی را به حدود صفر برساند و بخاطر عدم وجود ملات و روشهای سنتی با امکان فعال نمودن چندین جبهه کاری بطور همزمان در بخشهای بالادست و پایین کار بیش از پیش بر سرعت اجرا افزود

۲- کیفیت بالا

اجرای نمای خشک با انواع مصالح اعم از سنگ، سرامیک، تراکوتا، و چوب و از این قبیل به روش صنعتی که نتیجه سالها تجربه، مطالعه و تحقیق و بررسی انواع روشهای مشابه خارجی در کشورهای مختلف می باشد

۳- کاهش قیمت تمام شده

۸۰ کیلوگرم از وزن به ازای هر مترمربع از سطح نمای اجرا شده نسبت به روش دوغابی که تأثیر زیادی بر کاهش نیروی زلزله خواهد داشت و اگر در ابتدای طراحی ساختمان، نما بصورت خشک دیده شود با کاهش قابل توجه در وزن ساختمان، نه تنها قیمت تمام شده افزایش پیدا نمی کند بلکه با کاهش وزن اسکلت و فونداسیون در قیمت نهایی نیز تأثیر کاهنده مهمی باقی خواهد گذاشت.

توجه به این نکته ضروری است که نماهای معمولی بعد از چند سال قطعاً نیازمند ترمیم و ایجاد گیرداری مجدد می باشند و این خود یعنی تحمیل هزینه ای اضافی که بعد از مدتی باید برای نما متحمل گردد و در انتهای کار با توجه به عمر مفید کارهای دوغابی ۱۵ سال می باشد باید تمامی لایه ملات و همچنین سنگ مربوطه را تخریب نمود و این بدان معنی است که اگر هزینه ای حدود 10 سال پیش پرداخت نموده بود را مجددا برای ترمیم نمای خود پرداخت نماید. لیکن در اجرای نماها ی خشک، با توجه به نصب به روش صنعتی ، با گذشت زمان نیازی به ترمیم و هزینه نگهداری نمی باشد و درصورت آسیب دیدگی، هر کدام از پلاک ها قابل اصلاح و تعویض می باشد

۴- منطبق بودن با آخرین استادنداردهای ملی و جهانی

کاهش وزن ساختمان رابطه مستقیمی بر کاهش نیروی زلزله بر ساختمان ها دارد و در جهت تذکرات و نکات ویژه آیین نامه زلزله ایران  و دیگر آیین نامه های زلزله دنیا خواهد بود. همچنین با ایجاد فاصله ای که سطح بیرونی نما با بدنه اصلی ساختمان ایجاد می نماید ضمن آنکه وجود هوا در این فاصله نقش عایق صوتی وحرارتی را خواهد داشت و حتی از این فضا می توان برای عبور  سیستم تأسیسات مکانیکی و برقی نیز استفاده نمود.

طراحی نمای خشک ساختمان
طراحی نمای خشک ساختمان

مصالح مورد استفاده در نما خشک چیست؟

با پیشرفت فناوری در سیستم نمای خشک به جای استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، ملات تک لایه، خشت و … از مصالح به روز تری مانند سرامیک خشک پرسلانی، ورق کامپوزیت، کرتین وال ها و تایل تراکوتا و… برای ساخت سیستم نمای خشک استفاده می کنند که مزیت های فراوانی نسبت به نماهای سنتی دارد.

هزینه اجرای نمای خشک ساختمان چقدر است؟

نوع و قیمت مصالح: می‌خواهید از چه مصالحی به عنوان مصالح نمای خشک استفاده کنید

سیستم نصب نمای خشک: نوع قرارگیری اتصالات مورد استفاده در نمای خشک برای مصالح مختلف با روش‌های نصب مختلفی امکان‌پذیر است که بر روی قیمت اجرای نمای خشک اثر دارد.

ابعاد مصالح نما: میزان برشکاری مصالح بر روی هزینه اجرای نمای خشک اثرگذار است. از طرفی هرچقدر که ابعاد مصالح بزرگتر باشد، به دلیل کاهش مصالح زیرسازی، هزینه‌ی تمام شده نیز کاهش می‌یابد.

جزئیات نمای خشک و طراحی آن: فرم و حجم ساختمان و حتی تعداد و اندازه بازشوها در سطح نما بر روی میزان مصرف مصالح زیرسازی و در نتیجه هزینه تمام شده اثرگذار می‌باشند.

مساحت نما: تعداد طبقات و بزرگی برِ ساختمان نیز بدون شک از جمله عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه نمای خشک ساختمان هستند.

طراحی نمای خشک ساختمان
طراحی نمای خشک ساختمان

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک