پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

Search
Close this search box.

مصالح سبزتر و کارآمدتر Greener and Energy Efficient Materials

نمای سبز و پایدار

امروزه بسیاری از دفاتر شرکت‌های ساختمانی به دنبال محصولاتی هستند که دارای گواهی سبز و پایدار در طراحی ساختمان باشند. آن‌ها آماده‌اند تا برای کشف و آزمایش سیستم‌های پوشش نمای جدید، تلاش بیشتری کنند و این امر تقاضای بازار را برای پوشش نماهای سبزتر و کارآمدتر افزایش داده است.

آشوانی خانا، معاون شرکت فاندرمکس هند می‌گوید: «بازار پوشش نما اکنون بالغ شده است و مملو از گزینه‌های جدید و نوآورانه است. در دهه‌های اخیر، پوشش‌های نما با استفاده از متریال‌های شیشه، سنگ، چوب، فلز، همواره انتخابی مناسب برای نمای خارجی ساختمان‌ها بوده است اما اکنون، مصالح مدرن و نوآورانه مانند لمینت‌ها، بتن‌های تقویت شده با الیاف، پوشش‌های نمای (روی، مس و فولاد) اختلالی سالم در بازار ایجاد کرده‌اند.

نمای سبز و پایدار

یکی از این مصالح مدرن، یو پی وی سی است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن از جمله: کیفیت، دوام، کارایی، عملکرد، زیبایی شناسی، پایداری و غیره، به یکی از محبوب‌ترین مصالح در آینده‌ تبدیل خواهد شد. با این حال، اگر به روندها نگاه کنیم، با وجود شرایط جوی مشابه، امارات و انگلیس بازار نما متنوعی دارند. یکی از این دو کشور بلندترین سازه های جهان را دارد در حالی که دیگری دارای ساختمان‌های نسبتاً کم ارتفاع است، اما هر دو به مشخصات نمای ساختمان‌های مقاوم در برابر خوردگی توجه ویژه‌ای دارند. با توجه به ارتفاع و شرایط جوی در امارات، مشخصات نما بیشتر به سمت چرخه‌های عایق حرارتی و باد است. سانتوش کومار، نایب رئیس، مشاورین املاک آناروک می‌گوید: “در حالی که در بریتانیا، مصالح UPVC محبوبیت بیشتری دارد.”

فراتر از فقط براق بودن Beyond Just Being Glossy

نمای شیشه هوشمند

قرن‌هاست که شیشه جزء جدایی ناپذیر معماری بوده است. همانطور که آناند سانتانام، مدیر فروش و بازاریابی، شرکت سینت گوبین هند می‌گوید: “وقتی صحبت از نما و شیشه به میان می‌آید، می‌توان گفت که این دو بازی ساخته شده در بهشت هستند”. نماها به معنای واقعی کلمه، چهره‌ی یک ساختمان هستند و مصالح کمی مانند شیشه، این قابلیت را دارند که اثری ماندگار از خود به جای بگذارند. شیشه می‌تواند به همان اندازه کلاسیک باشد که مدرن است. همچنین می‌تواند شفاف یا ساده، تزئینی، سبک یا سنگین و به راحتی قابل تطبیق باشد. در طی سال‌ها، شیشه به گونه‌ای تکامل یافته است که مطابق با نیازهای زندگی امروزی باشد. درنتیجه، کیفیت و راحتی زندگی را افزایش داده و به ما کمک می‌کند تا پایداری را در آغوش بگیریم.

یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های شیشه، توانایی آن برای رسیدن به هر شکل و عملکردی است. از یک ماده خام پایدار تا یک محصول نهایی سازگار با محیط زیست، شیشه در بحث پایداری همه چیز را نشان می‌دهد. سانتانام می‌گوید: «ابزارهای دیجیتالی ما، مانند: بیم(BIM)، گلس پرو لایو (GlassPro Live) و سیگنچر فاساد (Signature Facades) قطعاً می‌توانند برای ایجاد نماهای هوشمند استفاده شوند. شیشه سیج گلس (SageGlasss) که نمونه‌ای از شیشه‌های هوشمند است، می‌تواند تجربه کاربرپسندتری را برای ساکنان فراهم کمک کند. آنها می‌توانند رنگ شیشه را از طریق دستورات صوتی ساده، کنترل کنند تا نور روز و نمای بیرونی را بهینه کنند و از افزایش گرما و تابش خیره کننده جلوگیری کنند. انتظار می‌رود پیشنهاد استفاده از این نوع شیشه‌های هوشمند در سیستم‌های مدیریتی ساختمان‌های بزرگ مطرح شود تا مالکان ساختمان و مدیران بتوانند سیج گلس را همراه با سایر محصولاتی که دارای قابلیت صوتی هستند در ساختمان‌ها اجرا کنند. ساکنان ساختمان می‌توانند از دستوراتی مانند «الکسا، از سیج گلس بخواهید تا تابش خیره‌کننده را کاهش دهد» یا «الکسا، از سیج گلس بخواهید تا آفتاب گرم را وارد کند» استفاده کنند و رنگ شیشه را مطابق با دستور، تماشا کنند.

سانتانام می‌افزاید: « این‌ها محصولاتی هستند که در حال حاضر تولید می‌شوند، با این وجود، تیم‌های تحقیقاتی ما دائماً در حال آزمایش و اختراع‌های جدید هستند تا محصولات و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را ارائه کنند که تأثیر مثبتی بر رفاه ما خواهند داشت.»

نمای شیشه هوشمند

حرکت به جلو Moving Ahead

با حرکت رو به‌ جلو، طراحی ساختمان نسبت به موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی، نوع و کاربری ساختمان‌ها، جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی، حساس‌تر می‌شود و همین امر باعث شده طراحان و کارفرمایان به دنبال مصالح بهتر و فناوری‌های جدیدتر باشند. استفاده از فناوری‌های پیشرو، نقش بزرگی در تحول نما ایفا می‌کنند و نماها پیچیده‌تر، پویا و تعاملی‌تر می‌شوند و تمرکز بیشتری بر روی پایداری و مقرون‌به‌صرفه بودن دارند. فن آوری‌هایی مانند BIPV به طراحی نمای هوشمند کمک می‌کند که به شرایط جوی خارجی واکنش نشان دهد. استفاده از نرم افزار اتوکد به افزایش کارایی، دقت و هماهنگی کمک می‌کند، اما BIM و نرم افزارهای پارامتریک در حال حاضر کارایی و هماهنگی را به سطوح جدیدی می‌برند.

سانتوش کومار، نایب رئیس – مشاوران املاک آناروک می‌گوید: “انتظار می‌رود جهش احتمالی بعدی، در توسعه نماهای پایدار و سازگار با محیط زیست باشد که بر حفظ انرژی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی تمرکز خواهد کرد.”

با حرکت رو به جلو، صنعت ساختمان‌سازی شاهد راه‌حل‌ها و نوآوری‌های فناوری محور بیشتری خواهد بود. تمرکز بیشتر بر روی ساختمان‌های سبز و پایدار یکی از محرک‌های اصلی در پیشرفت این قسمت بوده است.

به طور کلی، امروزه مالکان ساختمان‌ها نسبت به بهره‌وری انرژی بسیار آگاه‌تر هستند. با توجه به نیاز به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها در سطح جهانی و همچنین برای دستیابی به مصرف بهینه‌ی برق، بازار نما در حال گسترش است.

دیگر «همه شیشه» یک بیانیه مدرن نیست که در سراسر کشور صرف نظر از شرایط جوی، اجرا شود. بلکه باید مزایای صرفه جویی در انرژی را به حداکثر برسانیم و با از بین بردن تشعشعات خورشید در داخل، راحتی را برای مردم فراهم کنیم. بازار نماهای خشک با توجه به عواملی مانند تهویه حرارتی و عایق صدا بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک