فرانک گری در یک خانواده یهودی در تورنتو کانادا چشم به جهان گشود. نام اصلی او “افرایم اون گلدبرگ” بوده است.
پسری خلاق که توسط مادر بزرگش پروبال و مورد تشویق قرار می گرفت. بیشتر هم به خاطر ماکت شهرهای کوچک با خرده چوب و تکه های آهن و سیم های فلز قدیمی که آخر هر هفته در کارگاه کوچک پدر بزرگش می ساخت بود. در خانه خود پدر وی زیاد به کارهای او اهمیت نمی داد و او را خیال پرداز و رویایی می خواند، اما مادرش به او ایمان داشت وهمین باعث پیشرفت و به شهرت رسیدن فرانک شد. در سال ۱۹۴۷ به کالیفرنیا رفت و در شرکتی برای حمل و نقل با ماشین(وانت) استخدام شد و در کنار کار به تحصیل در کالج Los Angeles City پرداخت. بعد از گذراندن دوره در کالج به دانشگاه کالیفورنیای جنوبی رفت و در رشته معماری مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۹۵۴ فارغ التحصیل شد و برای مدتی از معماری کناره گرفت و به کارهای متفرقه مشغول شد، از جمله کار در ارتش آمریکا. برای مطالعه کامل این مقاله و پروژه های این معمار، با خط معمار همراه باشید.
چندی بعد یک دوره یک ساله نقشه برداری شهری را در مدرسه فارغ التحصیلان هارواد گذراند و دوباره به معماری برگشت و فعالیت های خود را در این حیطه از سر گرفت. فرانک در طول زندگی خود دو بار ازدواج کرده و از ازدواج اولی دو دختر و از ازدواج دوم دو پسر دارد. بزرگ شدن فرانک در کانادا باعث شد که او یک طرفدار ورزش هاکی شود و در سال ۲۰۰۴ کاپ جام جهانی هاکی را او طراحی کرد. گری در حال حاضر شهروند آمریکا و کاناداست و در سانتامونیکا کالیفرنیا زندگی می کند.
زندگی معماری:
در کارهای اولیه گری، میتوان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لو کوربوزیه مشاهده کرد. این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ میتوان در کارهای گری مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد. به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه را میتوان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفقترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است.
فرانک معتقد است:
من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را وسیلهای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم
سبک هایی که گری در کارهایش استفاده کرده :
دیکانستراکشن
فولدینگ
معماری پرش کیهانی
گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ میباشد. در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستالها میآفرینند.
این بازی را گری با درهم ریختن زبانهای مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده است. در بنای موزه ویترای او در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیرگذاشت، اجزای معماری مکعبهای در هم تنیده و دفرمه و کج و کوژند. از همین رو بعضی معماری او را جانور گونه و کرم گونه نامیدهاند. در کل میتوان گفت معماری گری یک معماری شخصی و غیر تقلیدی است و بدون برنامه خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژههای گری دیده میشود.
او علاوه بر کارهای ساختمانی به طراحی جواهرات، لوازم خانه(میز، مبل و …) و مجسمه سازی و همچنین طراحی بطری ودکا برای شرکت Wyborowa مشغول بوده است.