پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

دستگاه پرچ کن

دستگاه پرچ کن
دستگاه پرچ کن

دستگاه میخ پرچ‌کن یا دستگاه پرچ (Riveting-Machine) برای اتصال دو قطعه و یا ورق فلزی به یکدیگر کاربرد دارد و این عمل را با استفاده از میخ پرچ انجام می‌دهد. اتصال توسط این دستگاه‌ها به‌صورت دائمی است. دستگاه پرچ انواع مختلفی دارد که بسته به موقعیت و کاری که می خواهیم انجام دهیم باید نوع مناسب آن را انتخاب کنیم.

انواع دستگاه میخ پرچ‌کن

این دستگاه‌ها ازنظر شکل ظاهری و ساختاری دارای انواع ساده(انبری)، 2 دسته‌ای ، بادی(پنوماتیک) و شارژی هستند.

دستگاه‌ میخ پرچ‌کن ساده ( انبری)
دستگاه پرچ کن
دستگاه پرچ کن

این نوع میخ پرچ‌کن‌ها  2 دسته‌ی انبری شکل دارند. این دستگاه دارای 4 نازل با اندازه‌های متفاوت و متناسب با اندازه میخ‌های پرچ است که سایز آن‌ها بین 2.4 الی 4.8 میلی‌متر است. همچنین اندازه نازل‌ها با توجه به نوع کار و ضخامت قطعه کار انتخاب می‌شوند. این نوع دستگاه پرچ به علت ارزان بودن و قابلیت حمل سریع و آسان، بهترین گزینه برای پرچ کاری های موردی و کم است. ولی به علت بوجود آمدن لرزش حین کار و وارد کردن فشار زیاد به بازوهای کاربر، برای پرچ کاری های زیاد و دایم، دارای بازدهی بسیار پایین هستند و اصلا مناسب نمیباشند.

دستگاه پرچ 2 دسته‌ای:
دستگاه پرچ کن

این دستگاه جزو قوی‌ترین دستگاه‌های پرچ است و کاربرد آن بیشتر برای پرچ کردن ورق‌های مسی، آلومینیومی، استیل و فولاد است. در این نوع دستگاه پرچ به دلیل بلند بودن طول دسته میزان انتقال نیرو به سر دستگاه بسیار زیاد است. این دستگاه به علت داشتن طول بلند در محیط‌های کاری که دسترسی سختی دارند، کاربرد دارد.کار با این ابزار برعکس دستگاه پرچ‌کن دستی انبری توسط دو دست صورت می‌پذیرد.

دلایل انتخاب میخ پرچ کن دستی
  • بسیار سبک و قابل حمل است.
  • قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل های بادی و شارژی دارد .
دستگاه پرچ بادی(پنوماتیک):

دستگاه پرچ پنوماتیک با فشار باد کارمی کند و سرعت بالایی نسبت به نمونه‌های دستی داشته و خستگی و صرف انرژی کاربر را کاهش می‌دهد.

نقطه ضعف این ابزار این است که برای کارباید به یک کمپرسور هوای فشرده وصل شود. این امر باعث بوجود آمدن محدودیت هایی در قابلیت جابجایی دستگاه میشود. با این وجود، این نوع دستگاه پرچ برای محل هایی که نیز به پرچ کاری زیادی دارند، بهترین وسیله است.  قطر نازل‌های مورداستفاده در این ابزارها بین 2.4 الی 6.4 میلی‌متر است.

بعضی از دستگاه‌های پرچ زن بادی دارای مخزن نگه‌دارنده، مانده میخ پرچ است که برای استفاده در خطوط تولید بهترین انتخاب هستند. فشار باد مناسب این نوع دستگاه‌ها 6.2 بار بوده و اگر فشار باد عددی کمتر و یا بیشتر باشد منجر به آسیب به دستگاه خواهد شد.

دلایل انتخاب دستگاه پرچ پنوماتیک
  • سرعت عمل بالاتری نسبت به مدل‌های دستی دارد .
دستگاه میخ پرچ‌کن شارژی
دستگاه پرچ کن
دستگاه پرچ شارژی

میخ پرچ‌کن‌های شارژی به علت نداشتن سیم، به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند. دستگاه‌های میخ پرچ‌‍‌کن شارژی تنها با فشار دادن یک دکمه عمل می کنند و در نتیجه انرژی کمتری از کاربر می‌گیرد و بازدهی کار را با کاهش خستگی کاربر بالا می‌برد. این نوع دستگاه علاوه‌بر انرژی کمتر، لرزش دست را در هنگام کار به حداقل رسانده و ایمنی کار را افزایش میدهد. قطر نازل‌های این دستگاه بین 2.4 الی 6.4 میلی‌متر است.

بعضی از دستگاه‌های پرچ زن شارژی دارای مخزن نگه‌دارنده، مانده میخ پرچ است که برای استفاده در خطوط تولید بهترین انتخاب هستند.

دلایل انتخاب دستگاه پرچ شارژی
  • سرعت عمل بالاتری نسبت به مدل‌های دستی دارد .
  • بسیار سبک و قابل حمل است.
  • قابلیت کار بدون نیاز به ابزار آلات جانبی از قبیل کمپرسورو شیلنگ.
کاربرد دستگاه پرچ کن در نمای خشک

دستگاه پرچ کن در مرحله زیرسازی آلومینیومی، جهت نصب ریل ( رانر) آلومینیومی به سپری آلومینیومی و یا قوطی فلزی، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از دستگاه پرچ کن جهت نصب مصالح رویه بر روی زیرسازی نیز استفاده می گردد.مصالحی که قابلیت نصب با سیستم پرچ مشهود را دارند شامل سمنت بورد، اچ پی ال، چوب، ورق کامپوزیت و انواع ورقهای آلومینیومی،مسی و فولادی می شود.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک