پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

قطعات نمای خشک

قطعات نمای خشک چه چیز هایی هستند؟

در سیستم های نمای خشک، قطعاتی مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آنها در چند سیستم نمای خشک به صورت مشترک استفاده می شود و برخی دیگر اختصاصی یک نوع سیستم نمای خشک خاص می باشد.

برای درک بهتر این قطعات ( یراق) نمای خشک، ابتدا اشاره ای به اجزای نمای خشک می شود و در ادامه به معرفی قطعات نمای خشک، محل استفاده، کارکرد و سیستم مورد استفاده هریک پرداخته شده است.

اجزای نمای خشک عبارتند از:

سازه زیرسازی پشت نما:

این سازه عمل انتقال بار سیستم نمای خشک به زمین را انجام می دهد و در صورتی که سازه اصلی خود ساختمان این قابلیت انتقال بار را داشته باشد، نیازی به سازه الحاقی نمی باشد ولی در غیر این صورت، باید سازه ای مجزا برای انتقال بار سیستم نمای خشک، برای اجرای نمای خشک اجرا گردد.

براکت فولادی یا آلومینیومی

براکت ها به منظور اتصال سیستم نمای خشک به سازه زیرسازی استفاده می شوند و بسته به محل و مورد استفاده می توانند شکل های متفاوتی داشته باشند، ولی به هر حال از یک سمت به سازه زیرسازی و از سوی دیگر به پروفیل های سیستم های مختلف نمای خشک متصل میشوند.شکل براکت ها به صورت L  و یا U میباشد. براکت ها در نمای خشک علاوه بر انقال بار، وظیفه برطرف کردن ناشاقولی نما را نیز بر عهده دارند.

پروفیل های عمودی (ریل، نبشی یا سپری آلومینیومی)

از دیگر قطعات نمای خشک، پروفیل های عمودی هستند که بسته به نوع سیستم اجرای نمای خشک، متفاوت است. پروفیل های آلومینیومی، شکل دهنده اصلی نما هستند و عمل یکپارچگی نما را انجام می دهند. معمولا درسیستم های غیر نمایان، پروفیل های عمودی، نبشی و یا سپری است و در سیستم های نمایان، پروفبل اختصاصی سیستم اجرای نمای خشک استفاده می شود.

ریل افقی آلومینیومی

در برخی سیستم ها و معمولا سیستم های غیر نمایان نمای خشک، ریل های اختصاصی به صورت افقی نصب می شوند.

بست ها و قلابهای استیل و یا آلومینیومی

بست ها و قلاب ها قطعات نمای خشک هستند که نگهدارنده مصالح رویه هستند که بار پوسته نما را به ریلهای افقی و یا عمودی منتقی میکنند. جنس این قطعات معمولا استنلس استیل و یا آلومینیوم می باشد.

فاصله نگهدارها و ضربه گیر ها

این قطعه از قطعات نصب نمای خشک، جهت تنظیم بند سرامیک و جلوگیری از لرزش سرامیک می باشد و بسته به سیستم های مختلف نما، شکل و جنس متفاوتی دارد. این قطعات ارتجاعی بوده و جنس آن معمولا فنر استنلس استیل و یا EPDM می باشد.

پبچ و پرچ اتصال قطعات به یکدیگر

از قطعات مشترک بین نمامی سیستم ها، پیچ و پرچ می باشد که سایر قطعات نما را به یکدیگر متصل می کند.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک