پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

پوشش نمای خشک

نمای خشک آجری

وظیفه پوشش نمای خشک حفاظت از ساختمان در مقابل عوامل جوی . همچنین نمایش نقطه نظر معماری طرح آن می باشد مواد پوشش دهنده باید به درخواست های زیر پاسخگو باشد:

الف : مقاومت بالا در برابر شوک های حرارتی و مکانیکی (استحکام در مقابل ضربه ،مقاومت در برابر تغیرات درجه حرارت و غیره )

ب: نفوذ ناپذیری در مقابل آب

ت : غیر قابل اشتعال

ث : عدم تغییر فیزیکی و زیبایی ظاهری در طی زمان

ج : مقاومت در برابر نیروی باد

خ : نگهداری آسان

برای پوشش نمای خشک از مصالح مختلفی استفاده می شود مانند سنگ ، سرامیک و پرسلان ،سفال ، پلاستیک ،یا مواد فلزی دیگر عوامل خاص و مهم عبارتند از :

1 ) وزن هر تیکه از پوشش نمای خشک

2 ) ابعاد هر تیکه از پوشش نمای خشک

اصل طراحی سیستم نصب نمای خشک همراه با گردش جریان هوا بر ایستایی مستقل هر یک از تکه های پوشش و حذف ملات استوار است .به دلیل نچسبیدن مستقیم پوشش به سازه ساختمان ،تکه های پوشش نمای خشک برای حرکت بر طبق ضریب انبساط خود و مستقل از حرکات سازه ساختمان آزاد ، و از پیروی کردن از ارتعاشات و نشست بار ساختمان به واسطه الاستیسیته بست ها رها می باشند . جذب حرکات الاستیک بین سازه ساختمان و پوشش نما عموما به واسطه حضور بندها که اجازه انبساط آزاد و بدون تداخل با تک های پوشش را مهیا می سازند بر طرف می شوند.

انواع پوشش نمای خشک:
  • کرتین وال:

سیستم نمای کرتین وال یک پوشش خارجی برای ساختمان هایی می باشد که دیوارهای خارجی آن سازه ای نبوده و تنها جدا کننده داخل و خارج ساختمان به لحاظ حرارتی و شرایط جوی می باشد. با توجه به این نکته که نمای کرتین وال در ساختار سازه ای ساختمان نیست(بدین معنی که نقشی در باربری و تحمل بارهای مرده و زنده سازه اصلی ندارد) در طراحی این سیستم می توان از مصالح سبک استفاده کرد که این امر نهایتا موجب کاهش مجموع بار مرده ساختمان  و هزینه ها می گردد.

  • استرچ متال:

استرچ متال ورق هایی با برش هایی خاص هستند . با کشیدن استرچ متال از دو طرف ،به علت برش هایی که در ورق ایجاد  شده، طرح هایی در آن ایجاد می شود که این امر باعث می شود حفره هایی در ورق  ایجاد شود که امکان تهویه و عبور نور را به وجود می آورد با توجه به برش های ایجاد شده در ورق می توان طرح ها و شکل های مختلف و متنوعی در ورق  خلق کرد .

ورق ها می تواند در پایان  با آنودایز و یا پوشش رنگ پوردی و یا گالوانیزه و یا رنگ الکترواستاتیک پرداخت نهایی گردند.

در پوشش نهایی رنگ پودری می توان از تنوع رنگ نامحدود برخوردار بود.

ضخامت ورق ها بسته به طرح آنها از 1 میلی متر تا 5 میلی متر می باشند.

بیشترین عرض ورق ها 125 سانتی متر و طول آنها نامحدود بوده و تنها محدودیت آن حمل و نقل می باشد.

موارد استفاده :

از استرچ متال می توان در نماها،سقف های کاذب و پارتیشن های فضای داخلی استفاده کرد.

  • تراکوتا:

خشت هایی با ضخامت کم و ابعاد بزرگ که در دمای 1000 -2000oF پخته شده است.تراکوتا به معنای سفال یا گل پخته شده می باشد ، کاربرد این ماده در نمای ساختمان به صورت محصولی است که با نام تجاری تراکوتا و با روش های نوین از ترکیبات خاک رس و فلدسپار با روش های جدید و مشابه سرامیک تولید می گردد.

  •  فایبر سمنت:

در دهه 1950 معماری به نام والتر گروپیوس برای اولین بار از سمنت بردها بعنوان پوششی برای نمای ساختمان استفاده نمود و آن را به صورت خشک اجرا نمود. سپس طراح سویسی ویلی گوهل ، معروف ترین طرح خود “loop chair”را در سال 1954 از فایبر سمنت ساخت. که این طرح امروزه نشان دهنده ظرافت و سبک وزنی این متریال است . در نهایت در سال 1987 برای اولین بار شرکت معماری هرگز و دیمرون ساختمانی را طراحی نمودند که به موجب آن فایبر سمنت برد را به متریال پایدار و همیشگی تبدیل کردند.

  • سنگ طبیعی:

سنگ طبیعی یکی از مواد و مصالح پایه ساختمان سازی -گرفته شده از پوسته زمین است که متناسب با کاربرد آن در ساختمان سازی ، مجسمه سازی ، دکوراسیون داخلی و … به کار برده می شود. هر سنگ تشکیل شده از یک یا چند نوع مواد معدنی است که این مواد معدنی خواص فیزیکی و شیمیایی آن شامل رنگ، استحکام و مقاومت را بوجود می آورد. سنگ های طبیعی از نظر فرایند تولید به سه دسته آذرین ، رسوبی و دگردیسی تقسیم می شوند.

سنگ مصنوعی (به انگلیسی: Artificial stone) از ترکیب مجدد سنگ‌های طبیعی با مواد افزودنی دیگر همچون سیمان و افزودنی‌های پلیمری به دست می‌آیند که به آنها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آنها سریعتر می‌شود.برای اینکه بدانیم سنگ‌های سمنت پلاست از چه ساخته شده‌اند به اختصار می‌توان گفت که این سنگ‌ها از ترکیب سیمان، آگرگات‌ سنگ‌های طبیعی و خاک سبک وزن ساخته می‌شوند.مواد بکار رفته در این سنگ‌ها تماماً کیفیتی بر ملاحظات محیطی و انسانی دارند. رنگ‌دانه‌های اکسید آهن، رنگ مورد نظر را به این سنگ‌ها می‌دهند. ترکیبی که از این راه بدست می‌آید در قالب هائی ریخته می‌شود که دارای نقش و نگارهای سنگ طبیعی می‌باشند و به این سنگ‌ها، سیمائی کاملاً طبیعی می‌دهد. از نظر قیمت، سنگ‌ مصنوعی به مراتب قیمتی کمتر از سنگ‌های طبیعی دارند.

  • پانل پرسلان:

پانل سرامیک پرسلانی ، سرامیک هایی با ضخامت کم هستند که از رس، سیلیس، حلال، مواد رنگی و دیگر مواد ساخته شده و معمولا در کف، دیوار و نماها به کار می رود. آنها را از طریق خرد و الک کردن، تغییر شکل دادن ، خیس کردن و غیره می سازند و معمولا در دمایی محیط آنها را با فشار و تزریق ذوب و یا فرایند های دیگر قالب ریزی می کنند. بلافاصله آنها را خشک کرده و متعاقبا در دمای بالا ذوب می کنند. سطوح و جناحین پرسلان آب را جذب نمی کند(کمتر یا مساوی 0.5%). به سرامیک های پرسلان یک لایه الیاف شیشه ای با چسب پلیمری چسبیده شده است تا در صورت شکسته شدن از هم باز نشود.

  • HPL

HPL صفحاتی هستند که از به هم پیوستن لایه هایی از جنس سلولز با رزین های فنولـیک در درجــه حــرارت حدود 180 درجه سانتی گراد و نیز تحت فشاری در حدود 80 بار در پرس های لمینیت تولید می گردند.

  • ترموود:

ترموود چوبی است از جنس درختان صنوبر و کاج که دردمای بیش از 200 درجه سانتیگراد تولید می شود.  روش کار بدین صورت است  که الوارهای چوب را ابتدا دمای کوره ها با سرعت با استفاده از گرما و بخار به 100 درجه سانتی گراد می­رسانند. سپس دمای کوره بصورت یکنواخت و پیوسته به 130 درجه سانتی گراد می رسد. در این حالت خشک شدن چوب صورت می­گیرد. در این عملیات از بخار به عنوان غشایی برای ممانعت از ترک خوردگی چوب استفاده می گردد. همچنین بخار باعث تسهیل تغییرات شیمیایی صورت گرفته در چوب می گردد. در انتهای این مرحله رطوبت داخلی چوب تقریبا به صفر می رسد.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک