پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

ورق های استرچ متال

ورق های استرچ متال

استرچ متال ورق های فلزی با برش هایی خاص بر سطح آن هستند که با کشیدن استرچ متال از دو طرف، به علت وجود همان برش ها، اشکال و طرح های متنوعی در آن ایجاد می شود، وجود این حفره ها امکان تهویه و عبور نور را به وجود می آورد.

بیشترین عرض این ورق ها 125 سانتی متر و طول آنها نامحدود بوده و تنها محدودیت موجود در تولید حمل و نقل آن می باشد. ایجاد برش های متفاوت در ورق فلزی باعث ایجاد طرح ها و اشکال های متنوعی در آن می شود.

استرچ متال

با توجه به برش های ایجاد شده در ورق های استرچ متال، می توان طرح ها و شکل های مختلف و متنوعی در ورق کشیده خلق کرد.

ورق های برش خورده می تواند در پایان با آنودایز و یا پوشش رنگ پوردی و یا گالوانیزه و یا رنگ الکترواستاتیک، پرداخت نهایی گردند. در پوشش نهایی با رنگ پودری می توان از تنوع رنگ نامحدود برخوردار بود.

ضخامت ورق ها بسته به طرح آنها از 1 میلی متر تا 5 میلی متر می باشند.

موارد استفاده :
  • از  ورق های استرچ متال می توان میتوان در نماها، سقف های کاذب و پارتیشن های فضاهای داخلی استفاده کرد.
  • از جمله کاربردهای استرچ متال به عنوان پوسته دوم نما می تواند با سیستم اجرایی خاصی روی نمای شیشه ای کرتین وال جهت کنترل بهتر تابش نور خورشید و منحرف کننده آن مورد استفاده قرار بگیرد.
  • پس از نصب به عنوان پوسته دوم و نورپردازی پشت این نما، می تواند در شب جلوه بسیار زیباتری به نمای ساختمان بدهد.
  • علاوه بر زیبایی، استرچ متال می تواند با استفاده از ضخامت بالاتر، جنبه حفاظتی نیز داشته باشد.
  • استرچ متال به دلیل نصب ساده امکان جابجایی آن بسیار راحت بوده، از این رو، می توان به عنوان سقف کاذب هم به عنوان زیبایی و هم به عنوان لایه محافظتی از سیستم ها خدماتی و تاسیساتی و مخفی کردن این سیستم ها بسیار مفید و پر مصرف باشد.
مزایای اجرای نمای استرچ متال

نمای استرچ متال مزایای مختلفی برای ساختمان دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

  • تنوع در طرح و رنگ
  • تنوع بصری و نیمه شفاف به دلیل وجود چشمه های سه بعدی
  • ایجاد حس سه بعدی در نما
  • قیمت تمام شده مناسب
  • امکان استفاده در سطوح منحنی
اجرای نمای استرچ متال

در اکثر موارد برای حفاظت از لبه پانل ها و ایستایی آنها در مجاورت یکدیگر از پروفیل استفاده می شود و برای قاب شدن بهتر ، بعد از جوش توری ها ، با روش های مختلفی به زیرسازی نما وصل می شوند.

اجرای نمای استرچ متال در حالت کلی به چهار روش زیر انجام می شود:

  • نصب به روش مستقیم با جوشکاری
  • نصب با قطعات اتصالی با پیچ نمایان
  • نصب به روش پیچ مستقیم با اتصالات غیرنمایان
  • نصب به روش هنگ با اتصالات غیرنمایان

در اکثر روش های اجرای نمای استرچ متال ، به جز اتصال مستقیم ورق بدون قاب به زیرسازی نما با پیچ ، ابتدا ورق ها روی قاب های فلزی که اکثرا نبشی یا U هستند جوش داده می شود.

اجرای نمای استرچ متال به روش مستقیم با جوشکاری

در روش نصب مستقیم با جوشکاری ، ورق استرچ متال ابتدا داخل پروفیل نبشی یا U ثابت شده و جوش داده می شود. سپس به طور مستقیم به پروفیل های زیرسازی جوش داده می شود. لبه های کناری ورق استرچ متال ابتدا به پروفیل هایی جوش داده می شود که بسته به نوع طرح و نظر طراح این پروفیل ها انواع مختلفی دارند.

سیستم U ، سیستم 4U ، سیستم UW ، سیستم T ، سیستم TL انواع مختلف این اتصالات است که در تصویر زیر از راست به چپ نشان داده شده است.

استرچ متال
اجرای نمای استرچ متال با قطعات اتصالی با پیچ نمایان

در روش نصب با قطعات اتصالی، ابتدا قطعاتی فلزی روی پروفیل زیرسازی نما پیچ می شود و ورق استرچ متال بدون اینکه به پروفیل های قاب جوش داده شود مستقیم روی پروفیل زیرسازی نما پیچ می گردد.

در تصویر زیر انواع قطعات اتصالی و شیوه نصب آن آمده است که از راست به ترتیب قطعات اتصالی تک و دوبل را نشان می دهد.

استرچ متال
 
اجرای نمای استرچ متال به روش پیچ مستقیم با اتصالات غیرنمایان

در این روش ، ورق استرچ متال به طور مستقیم بر روی پروفیل زیرسازی پیچ می شود. برای استحکام بیشتر اغلب ورق ها را به صورت ۹۰ درجه خم می کنند.

استرچ متال
 
اجرای نمای استرچ متال به روش هنگ با اتصالات غیرنمایان

در روش نصب هنگ ، استرچ متال بر روی آکس های عمودی به وسیله چکمه ای که در کنار استرچ متال ها ایجاد شده، متصل می شود. در این روش قابلیت رگلاژ نما بیشتر از سایر روش هاست. در روش هنگ نیز ورق استرچ متال ابتدا به پروفیل های قاب جوش داده می شود. سپس با پیچ بر روی پروفیل های عمودی زیرسازی نما با چکمه هایی که کار گذاشته شده متصل می شود.

این پروفیل ها به نام های L-back، L-front، L-bent، T-side اجرا می شوند که در تصویر زیر به ترتیب از راست به چپ مشاهده می شود.

استرچ متال

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک