پروژه های زیباآشیان پارس

021

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید

logo
Search
Close this search box.

حسین امانت کیست؟

بیوگرافی حسین امانت همراه با آثار

بیوگرافی حسین امانت همراه با آثار:

طی مسابقه طراحی برج شهیاد تهران، که به مناسبت جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و به دستور فرح دیبا برگزار گشت، طرح جوانی ۲۴ ساله و معماری تازه کار پیروز این رقابت دشوار شد. او یکی از بهاییان ایرانی الاصل بود. خانواده مادری وی اهل همدان و پدرش کاشانی بود. امروز طرح پیشنهادی این معمار جوان به عنوان نماد شهر تهران با نام برج آزادی شناخته می شود. بنایی اصیل دارای طرحی ایرانی – اسلامی، نمایانگر ایران مدرن و نشانی از دروازه تمدن بزرگ!

حسین امانت را جامعه معماری ایران و جهان به خوبی می شناسند. آنچه از وی در ایران به جای مانده را نه تنها همه ی ایرانی ها، بلکه همه ی مردم دنیا می شناسند. امانت متولد ۱۳۲۱ و دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۴۵ پیروز رقابت طراحی برج آزادی (شهیاد سابق) شد.

معروف ترین اثر حسین امانت:

برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ توسط معمار ایرانی، حسین امانت، با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن ۲۵۰۰ ساله ایران طراحی و ساخته‌ شد. این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷به نام «برج آزادی» معروف گشت.
برج آزادی در ایران، نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام دوره هخامنشیان و ساسانیان و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت تمامی اجزا به کل واحدی بدل گردند. برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.

این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه‌پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و… قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.

او معمار برج آزادی، دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر پیش از انقلاب)، چندین مدرسه، کتابخانه، مرکز تفریحی و … در ایران است. پروژه های خارج از کشور امانت او را به شهرت جهانی رساند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، او از جمله افرادی بود که مجبور به ترک وطن شد. اکنون امانت در آستانه ۷۳ سالگی به عنوان شهروند کانادایی تبار در دفتر معماری اش در کانادا مشغول به انجام پروژه های عظیم بین المللی ست. آثار حسین امانت در سراسر دنیا با نام ایرانی او، مایه افتخار ایران است. هر چند او دیگر امیدی به بازگشت به وطن ندارد.

در برخی آثار وی به نظر می رسد سبک معماری کلاسیک یونان به کار برده شده هر چند جزئیات طراحی چیز دیگری را بازگو می نماید اما آنچه در همه ی پروژه های امانت به وضوح دیده و احساس می شود، فرهنگ ایرانی و نیم نگاهی به معماری سنتی ایران در قالبی مدرن است. امانت به غیر از سبک به کار رفته در ساختمان هاى کلاسیک یونانى خود، همواره اصول هندسه و معمارى سنتى ایران را در ساختمان هاى مدرن خود اجرا کرده است. غیر از پروژه هایى که در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه هاى دیگرى را هم طراحى کرده که تعدادى از مهمترین آنها عبارتند از: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند کارخانه در دالیان چین و ساخت چندین مجتمع آپارتمانى در سانتامونیکاى کالیفرنیا و بلوک شهرى با دو برج مسکونى در سن دیه گوى کالیفرنیا. امانت در تمام این پروژه ها، مهارت ویژه اى در به کار بردن و ترکیب درون مایه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان داده است. او جوایز مهمى هم بابت طراحى هاى منحصربه فرد خود دریافت کرده و در عین حال در کنفرانس هاى آموزشى و فرهنگى متعددى پیرامون هنر و معمارى سخنرانى کرده است.

آثار برجسته حسین امانت در ایران و جهان:

این مجموعه شامل کلاس‌های عمومی برای برگزاری کلاس‌های درس، آمفی تئاترها، یک کتابخانه، و چندین ساختمان برای رشته‌های مختلف است. هدف طراح در معماری این دانشگاه خلق فضایی سیال، جا دادن فضاهای مورد نیاز یک دانشگاه به اقتصادی‌ترین شکل ممکن، و در نهایت به چشم آمدن ساختمان‌های آن در کم‌ترین زمان ممکن است. ساختمان‌های این مجموعه به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند تا حیاط‌هایی بسته (حیاط‌های داخلی چهارگوش) ایجاد شود که این حیاط‌ها از طریق ستون‌ها و طاق‌ها از هم جدا می‌شوند و مرز بین آن‌ها مشخص می‌شود. این فضاها با ساختمان‌ها ترکیب می‌شوند که چنین ایده‌ای کاملا شبیه مدارس سنتی ایرانی است.

طراحی این مجموعه برگرفته از سنت معماری پیش از اسلام، هم در روح طراحی و هم نظم هندسی، است و در عین حال در طراحی آن به طور کامل به کارکردهای معاصر و تکنولوژی ساخت و ساز توجه شده است. با توجه به طبیعت و ماهیت این مجموعه و همخوانی که در محیط شهری ایران بین فضای معماری صنایع دستی وجود دارد چنین انتخابی به نظر منطقی و مناسب می رسد. حیاط ورودی که در وسط آن یک استخر زیبا و جذاب وجود دارد، بزرگ‌ترین حیاط از چهار حیاط این مجموعه است که به هم راه دارند و یادآور باغ‌های ایرانی است.

شهرک تفریحی دریاکنار بابلسر

این شهرک ساحلی ۱۵۰ هکتاری که در حاشیه دریاچه خرز ساخته شده دارای ۱۵۰۰ ویلای کوچک و گستره وسیعی از امکانات تفریحی است. این منطقه دارای آب و هوای خاصی، برای مثال بادهای مخالف است و این مسئله در طراحی هر کدام از ساختمان‌ها و نیز گسترش و حفظ و نگهداری فضا سبز مورد توجه قرار گرفته است. در این مجموعه ترکیبی از فضاهای تفریحی با امکانات مختلف، پارک‌‌ها، و امکانات خدماتی به کار گرفته شده و دسترسی به همه آن‌ها فقط با چند دقیقه پیاده‌روی امکان‌پذیر است. فضاهای کناری ساختمان‌ها، چیدمان خانه‌ها، و طراحی منظره این شهرک به گونه‌ای انجام شده است تا خانه‌ها رو به منظره دریا، زمین‌های سبز، و کوه‌ها قرار گیرند. شهرک دریاکنار یک شهرک ساحلی مسکونی-تفریحی است که در امتداد دریای خزر و ۵ کیلومتری شهرستان بابلسر در مسیر بابلسر به فریدون‌کنار قرار دارد.

چاپ این مقاله

اجرای نمای خشک